• شیوع سزارین در زنان تحصیل کرده گروه علوم پزشکی در شهر گرگان (سال 1384)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 583
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: شیوع زایمان سزارین در طی سال های متمادی در جهان رو به افزایش بوده است. آگاهی مادران باردار از روش های مختلف زایمان با برخی عوامل فردی مانند سطح تحصیلات آنها ارتباط دارد. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی میزان سزارین در زنان تحصیل کرده گروه علوم پزشکی زیر 45 سال شاغل در شهر گرگان بود.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی - تحلیلی به صورت مقطعی روی 187 نفر (پزشک، دندانپزشک، پرستار و ماما) در شهر گرگان طی سال 1384 انجام گرفت. پرسشنامه ای حاوی اطلاعات فردی و علت انتخاب روش زایمان سزارین و علت تمایل شخصی به زایمان سزارین از طریق مصاحبه تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده به وسیله نرم افزار آماری spss-10 و آزمون آماری کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: از 307 مورد بارداری منجر به زایمان، 153 مورد سزارین شده بودند که 49.8 درصد زایمان ها را شامل می شد. شایعترین علت سزارین، توصیه پزشک بدون داشتن علت طبی قطعی (52.6 درصد) و شایعترین علت تمایل شخصی به سزارین، احساس درد کمتر بود. درصد سزارین در پزشکان، ماماها و متخصصان به طور معناداری بالاتر از پرستاران و دندانپزشکان بود و بین شغل همسر و فراوانی سزارین ارتباط معناداری یافت شد (p<0.05). فراوانی سزارین به طور معنی داری در اول زاها بالاتر بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشاندهنده بالاتر بودن درصد سزارین در جامعه علوم پزشکی نسبت به کل جامعه بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها