• ارزیابی تأثیر نروپپتید بومبزین بر القاء واکنش های اضطرابی در موش سوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بومبزین یک نروپپتید 14 اسیدآمینه است که در سیستم عصبی پستانداران به طور وسیعی یافت می شود و آثار بیولوژیکی متعددی دارد که از آن جمله ممکن است در تعدیل واکنش های اضطرابی موثر باشد. هدف این مطالعه تعیین اثرات این پپتید بر واکنش های اضطرابی در مدل ارزیابی ماز به علاوه ای مرتفع در موش سوری بود.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی موش های سوری نر (n=60)، به وزن 25 تا 30 گرم مورد استفاده قرار گرفتند. بومبزین در مقادیر 1.25، 2.5، 5، 10 و 20 میکروگرم به ازاء هر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی یا سالین 10 دقیقه قبل از انجام تست های مورد نظر در گروه های مختلف تزریق شد. سپ س موش ها در جهت افزایش فعالیت حرکتی و حس کنجکاوی به مدت 5 دقیقه در یک جعبه با دیواره های مشکی قرار داده شدند و پس از آن در فواصل زمانی تنظیم شده به ماز به علاوه ای منتقل گردیدند و به مدت 5 دقیقه شاخص های استاندارد ارزیابی اضطراب (تعداد ورود و زمان صرف شده روی بازوی باز) از طریق مشاهده در آنها بررسی و ثبت گردید. برای بررسی آماری داده ها از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون توکی استفاده شد.

    یافته ها: بومبزین وابسته به دوز باعث افزایش علائم اضطراب شد. در مقایسه با گروه کنترل حیوانات تعداد ورود و درصد زمان کمتری را روی بازوی باز طی نمودند و بررسی آماری تفاوت معنیداری را نشان داد (p<0.05)، ولی بومبزین با دوز 1.25 میکروگرم اثر معنیداری نداشت.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که پپتید بومبزین وابسته به دوز نقش مهمی در القاء واکنش های اضطرابی در مدل ارزیابی ماز به علاوه ای شکل مرتفع دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها