• شاخص های رشد بدو تولد نوزادان در گرگان (1382)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 667
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: شاخص های رشد نمادی تصویری از رشد جسمی کودک است و خدمات نظام بهداشتی اولیه، شامل پایش ها و مراقبت های دوران شیرخواری بر اساس آن به کودک و خانواده ارائه می گردد. مطالعه حاضر به منظور به دست آوردن شاخص های رشد بدو تولد در نوزادان سالم تک قل متولد شده در مرکز آموزشی درمانی دزیانی گرگان صورت گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی کلیه نوزادان تک قل و فاقد ناهنجاری مادرزادی بین 42-25 هفتگی بارداری در مرکز آموزشی درمانی دزیانی گرگان طی مهر و آبان سال 1382 بررسی شدند. شاخص های رشد بدو تولد شامل دورسر، قد و وزن 1011 نوزاد ثبت شد. سن حاملگی بر اساس جدول بالا رد تعیین گردید. پس از ورود داده ها به نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کای دو correlation bivariate, t-test انجام شد.

    یافته ها: میانگین سن حاملگی نوزادان مورد بررسی39.86±1.72 (±sd)  هفته بود. 3.2 درصد نوزادان نارس (کمتر از 37 هفته)، 4.4 درصد نوزادان کم وزن و 0.69 درصد بسیار کم وزن محسوب می شدند. همبستگی بین شاخص های رشد با سن حاملگی و با یکدیگر مثبت بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه و پایین تر بودن شاخص های قد و وزن نسبت به سایر مناطق ایران و جهان، به نظر می رسد که بررسی های بیشتری به صورت طولی و مقطعی برای تعیین شاخص های منطقه ای و کشوری مورد نیاز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها