• فراوانی دیابت حاملگی در شهرستان بابل طی سال های 82-1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 481
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: با توجه به عوارض دیابت حاملگی، تشخیص و درمان زودرس آن می تواند بسیار با اهمیت باشد. بنابراین بیماریابی دیابت در زنان حامله در کاهش عوارض مادر و جنین اثرات مفیدی دارد. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی دیابت حاملگی بود.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی - تحلیلی روی 401 زن حامله مراجعه کننده به یکی از کلینیک های مامایی شهرستان بابل انجام شد. همه بیماران پرخطر از نظر دیابت در تریمستر اول و بقیه زنان باردار در 28-24 هفته حاملگی تحت آزمایش با تست یک ساعته تحمل گلوکز(gct)  قرار گرفتند. در مواردی که gct مختل بود (قند خون بیش از 135 mg/dl پس از تجویز خوراکی 50 گرم گلوکز)، تست تحمل گلوکز (gtt) برای آنان انجام می شد و در صورتیکه gtt مختل بود، تشخیص دیابت حاملگی (gdm) داده می شد.

    یافته ها: میانگین سنی بیماران 5.31±24.69 سال بود. 4 بیمار (یک درصد) دارای دیابت آشکار بودند. در 397 بیمار باقیمانده gct انجام گردید و 44 نفر (11 درصد از کل بیماران) دارای gct مختل و 19 نفر (4.7 درصد از کل بیماران) دچار دیابت حاملگی (gdm) بودند و 26.3 درصد از بیماران دچار gdm در این بررسی علاوه بر رژیم درمانی نیاز به انسولین نیز داشتند. در ضمن بین افزایش سن و شیوع اختلال تحمل گلوکز رابطه مستقیم وجود داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به فراونی نسبتاً زیاد اختلال gct در زنان باردار این منطقه نسبت به موارد اروپایی، انجام مطالعات وسیعتر به منظور غربالگری و تعیین شیوع دیابت حاملگی به لحاظ برنامه ریزی برای کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها