• میزان مرگ و میر ناشی از سوختگی در بیماران بستری در مرکز سوختگی زارع شهرستان ساری در سال های 83-1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 626
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سوختگی مشکل سلامت عمومی و یک آسیب جهانی در جوامع صنعتی و در حال توسعه می باشد که در انواع شدید منجر به فوت می شود. لذا مطالعه عوامل سوختگی، نتایج درمان، میزان مرگ و میر و آنالیز آن در هر جامعه برای دستیابی به راهکارهای پیشگیری ضروری می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه مقطعی روی 2160 بیماری که در طی سال های 1383-1381  با تشخیص سوختگی به مرکز آموزشی - درمانی زارع شهرستان ساری مراجعه نموده بودند، انجام شد. متغیرها شامل میانگین و دامنه سنی، درجه و درصد سوختگی، محل سکونت بیمار،

    جنس، عامل خارجی منجر به سوختگی (آبجوش، آتش، اسیدها و انفجار)، میانگین مدت اقامت و اعمال جراحی انجام شده، بود.

    یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که متوفیان ناشی از سوختگی 506 نفر (23.4 درصد) بودند. محل اقامت بیماران به ترتیب اولویت اول استان مازندران 41.7 درصد، استان گلستان 41.4 درصد و استان گیلان 10.2 درصد بود. سوختگی درجه 2 و 3 بالاترین فراوانی (91.8 درصد) و از نظر درصد سوختگی بیشترین فراوانی 31.7 درصد مربوط به سوختگی 90 درصد و بالاتر بود. بیشترین عامل خارجی منجر به سوختگی (57.9 درصد) مواد سوختی شامل نفت، بنزین و گازوئیل بود. درصد سوختگی تاثیر چندانی در میزان مرگ و میر گروه سنی 50 سال و بالاتر نداشت.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تاکید بر شیوع سوختگی در رده های سنی و جنسی خاص دارد. برای تاسیس بیمارستان، به جمعیت منطقه، بعد مسافت، ویژگی مناطق و آمارهای موجود بایستی توجه شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها