• اثر موضعی ژل گیاه صبر زرد (aloe barbadensis miller) بر ترمیم زخم برشی پوست در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 626
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: گیاه صبر زرد به طور سنتی در ترمیم زخم استفاده می شود. با این وجود اثرات آن تاحدودی متفاوت و گاهی متناقض است. این مطالعه به منظور تعیین اثر موضعی ژل صبر زرد بر ترمیم زخم برشی پوست در موش صحرایی انجام گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی 40 سر موش صحرایی نر (250-200 گرم) از نژاد ویستار به طور تصادفی در گروه های کنترل کاذب، کنترل و دو گروه درمانی تقسیم شدند. برشی به طول 3 سانتی متر و به ضخامت درم بر روی پوست پشت (خط وسط) حیوانات تحت بیهوشی عمیق ایجاد شد. برای گروه کنترل کاذب هیچ درمانی صورت نگرفت. گروه کنترل، کلد کرم موضعی را دو بار در روز (از شروع آزمایش تا بسته شدن کامل زخم) و گروه درمان ژل صبر زرد 25 درصد و 75 درصد را به طور مشابهی دریافت نمودند. برای محاسبه درصد بهبود زخم، اندازه گیری مساحت زخم در روزهای 2، 4، 8، 10، 12، 14 و 16 بعد از انجام برش زخم صورت گرفت.

    یافته ها: پیشبرد ترمیم زخم در گروه درمانی ژل صبر زرد با غلظت 25 درصد در روز 12 و در گروه درمانی ژل صبر زرد با غلظت 75 درصد در روزهای 8، 10 و 12 در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که تجویز موضعی ژل صبر زرد روند ترمیم زخم برشی در موش صحرایی را تسریع می کند و این ترمیم با غلظت ژل ارتباط دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها