• اثر سولفات روی بر اسهال حاد شیرخواران 24-4 ماهه

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 591
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: روی یکی از ریزمغذی هاست که در سلامتی انسان به ویژه کودکان بسیار موثر است. کمبود روی نقش کلیدی در اسهال کودکان ایفا کرده و تجویز روی مکمل می تواند در بهبود و یا پیشگیری اسهال موثر باشد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر سولفات روی بر اسهال حاد شیرخواران 4 الی 24 ماهه انجام گردید.

    روش بررسی: این کارآزمائی بالینی دوسوکور روی 83 کودک 24-4 ماهه مبتلا به اسهال حاد بستری در بخش کودکان بیمارستان بعثت سنندج در سال 1385 انجام گردید. کودکان با اسهال کمتر از 3 روز، عدم مصرف داروی ضداسهال یا آنتی بیوتیک و عدم ابتلا به بیماری سیستمیک و سوء تغذیه وارد مطالعه شدند. حجم نمونه برابر با 40 کودک در هر گروه و نمونه گیری به روش تصادفی بلوک بندی (4تائی) انجام شد. به کودکان گروه مداخله محلول سولفات روی به میزان9 mg/kg/day  به مدت 10 روز تجویز شد. در گروه کنترل (آب مقطر) به عنوان پلاسبو داده شد. داده های جمع آوری شده، بعد از ورود به نرم افزار spss-13 به وسیله آزمون های آماری  t-test و من ویتنی تحلیل گردید.

    یافته ها: دفعات اسهال در مدت 10 روز پیگیری، در دو گروه مداخله و کنترل به جز در روز هفتم تفاوتی نداشت. دوره اسهال در گروه مداخله 3.15±5.72 روز و در گروه کنترل 2.58±5.32 روز بود و از نظر آماری با همدیگر تفاوتی نداشتند.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که مصرف سولفات روی تاثیری در اسهال حاد شیرخواران ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها