• وضعیت بیان پروتوانکوژن 2 mdm در سرطان اولیه پستان و رابطه آن با برخی عوامل مؤثر در پیش آگهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 599
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان می باشد. اخیراً عوامل شناخته شده در پیش آگهی سرطان پستان افزایش یافته است که یکی از این عوامل حضور ژن mdm2 در بعضی کارسینوم ها، سارکوم ها و لوکمی ها می باشد. هدف از این مطالعه تعیین حضور ژن mdm2 در بیماران با سرطان اولیه پستان و ارتباط آن با درجه بدخیمی، مرحله پیشرفت و درگیری گره لنفاوی زیربغل بود.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی - تحلیلی روی 75 نمونه از بیماران با سرطان پستان اولیه در طی سال های 1379 تا 1384 مراجعه کننده به بیمارستان مصطفی خمینی تهران صورت گرفت. در این مطالعه از بلوک های پارافینی بایگانی شده دو برش بافتی از هر نمونه تهیه گردید که لام اول با روش هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی شد و در لام دوم mdm2 با روش آنتی بادی پلی کلونال با روش ایمونوهیستوشیمی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با کمک آزمون کای دو، من ویتنی و به وسیله نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها: میانگین و انحراف معیار سنی بیماران 12.5±54 تعیین شد. 58.7 درصد از تومور بیماران از نظر پیشرفت تومور در مرحله 42.7 ,ii درصد تومور بیماران از نظر درجه بدخیمی در مرحله iii قرار داشت. بین درجه بدخیمی تومور بیماران و ژن mdm2 ارتباطی وجود نداشت، ولی از طرف دیگر 69.3 درصد بیماران دارای درگیری گره لنفاوی و 32 درصد آنها mdm2 مثبت بودند. بین ظهور ژن mdm2 با مرحله تومور و درگیری گره لنفاوی ارتباط معنیداری وجود داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که ژن mdm2 می تواند به عنوان عامل مؤثری در پیش آگهی سرطان پستان در نظر گرفته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها