• منشاء آلودگی نیترات در آب های زیرزمینی شهر گرگان در سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 458
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: یکی از مشکلات جوامع شهری آلودگی آب های زیرزمینی به نیترات است. غلظت زیاد نیترات سبب بیماری متهموگلوبینمیا می گردد که به عنوان عامل خطر در آب های زیرزمینی محسوب می شود. 80 درصد آب آشامیدنی شهر گرگان از منابع آب های زیرزمینی تامین می گردد. این مطالعه به منظور بررسی میزان نیترات در آب های زیرزمینی تحت کنترل شبکه آبرسانی شهری و خارج از شبکه آبرسانی شهر گرگان انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی 43 نمونه از آب های زیرزمینی و سطحی شهر گرگان در فصل های بهار و زمستان طی سال 1384 جمع آوری گردید. مقادیرk+, cl-, no21-, no31-  با استفاده از روش تیتراسیون و اسپکتروفتومتری مورد تجزیه شیمیایی قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج تجزیه شیمیایی آب های زیرزمینی منابع تأمین آب شرب شهر گرگان تغییرات قابل توجهی را در میزان نیترات (از 3.52 در لیتر تا 69.52 میلیگرم در لیتر) نشان داد. مقادیر no31- نیز در برخی از آب های زیرزمینی چاه های منطقه در مجاورت محل دفن زباله از 84.48 و 145.2 میلی گرم در لیتر بود که بیش از استاندارد آب شرب (50 میلیگرم در لیتر) می باشد. میزان نیترات در آب خوان های محدوده اراضی کشاورزی نظیر شصت کلا و گرمابدشت پایین تر از میزان نیترات در آبخوان محدوده منطقه شهری نظیر زیارت بود.

    نتیجه گیری: آلودگی به نیترات در آبخوان هایی که در مجاورت منطقه شهری و مناطق نزدیک به دفن تلنباری زباله می باشند، ممکن است، ناشی از فاضلاب خانگی و نفوذ شیرابه زباله به چاه های آب زیرزمینی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها