• فراوانی انگل های روده ای در مبتلایان به بدخیمی در بخش انکولوژی بیمارستان سینا همدان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 558
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عفونت های انگلی روده ای، همیشه از مهم ترین مشکلات بهداشتی در جوامع مختلف، حتی در کشورهای پیشرفته بوده اند. بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، احتمال افزایشی در کسب انگل های روده ای و همچنین افزایش شدت درجه ابتلا به این انگل ها را دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی انگل های روده ای در بیماران مبتلا به بدخیمی که برای شیمی درمانی در بخش انکولوژی بیمارستان سینا همدان بستری شده بودند، انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی روی کلیه بیمارانی که با تشخیص بدخیمی در سال 1384 در بیمارستان سینا همدان بستری بود، انجام شد. داده های لازم شامل خصوصیات دموگرافیک، نوع بدخیمی و مدت زمان تشخیص بدخیمی از پرونده آنان استخراج و در پرسشنامه های از پیش طراحی شده ثبت گردید. از بیماران نمونه مدفوع تهیه شد و پس از انتقال سریع به آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت. داده ها حاصله با استفاده از نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: از 190 بیمار مورد بررسی، 94 نفر (49.5 درصد) مرد و 96 نفر (50.5 درصد) زن بودند. میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 18.7±48.5 سال و در محدوده سنی 12 تا 88 سال بود. 31 بیمار (16.3 درصد) مبتلا به یکی از انواع انگل های روده ای بودند. انگل های روده ای ایزوله شده به ترتیب شیوع عبارت بودند از: آسکاریس 41.9 درصد، ژیاردیا 35.5 درصد، اندولیماکس نانا 3.2 درصد، بلاستوسیستیس هومینیس 3.2 درصد و کریپتوسپوریدیوم 3.2 درصد. بیشترین ابتلا به بیماری های انگلی روده، در بیماران گروه سنی 40 تا 60 سال دیده شد.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که میزان آلودگی به انگل های روده ای در بیماران مبتلا به بدخیمی تحت شیمی درمانی در مقایسه با شیوع آن در منطقه و جمعیت عمومی کمتر است که این امر می تواند به علت اثر داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی این بیماران باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها