• فراوانی و حساسیت آنتی بیوتیکی سودوموناس آئروژینوزاهای جدا شده از بیمارستان طالقانی گرگان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 675
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری سودوموناس ائروژینوزا به عنوان یکی از عوامل ایجاد کنندۀ عفونت های بیمارستانی در سال های اخیر روند صعودی داشته است. هدف از انجام این مطالعه بررسی فراوانی و حساسیت آنتی بیوتیکی سودوموناس آئروژینوزاهای جدا شده از بیمارستان طالقانی گرگان بود.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی محیط بی جان اطراف بیماران در بخش های مختلف بیمارستان طالقانی در تابستان 1385 مورد نمونه برداری قرار گرفت. نمونه برداری با استفاده از سوآب و گاز استریل انجام شد. برای انجام تست های افتراقی و شناسایی سویه های به دست آمده از محیط های کشت bhi، سیتریماید آگار و tsi استفاده شد و حساسیت آنتی بیوتیکی به روش کربی بائر و با استفاده از محیط کشت مولرهینتون آگار تعیین گردید.

    یافته ها: از 292 نمونه تهیه شده، 55 نمونه از نظر سودوموناس آئروژینوزا مثبت بودند. بر اساس نسبت نمونه های مثبت به کل نمونه ها، بخش تالاسمی با 38.5 درصد آلوده ترین بخش و شیرهای آب با 61.1 درصد آلوده ترین محل از نظر نمونه برداری شناسایی شدند. 20 درصد و 32.7 درصد از نمونه ها به ترتیب به سفتازیدیم و پیپراسیلین مقاومت داشتند که 10.9 درصد از آنها مقاومت همزمان به هر دو آنتی بیوتیک داشتند.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آلودگی به سودوموناس آئروژینوزا و وجود مقاومت آنتی بیوتیکی از مشکلات مهم این مرکز درمانی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها