• آیا پتانسیل برانگیخته بینایی می تواند به تشخیص میگرن کمک نماید؟

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 539
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: میگرن سردردی دوره ای، معمولاً یکطرفه و اغلب ضرباندار است. این بیماری به طور متوسط در 10 درصد جمعیت عمومی دیده می شود. هنوز یک آزمون تشخیصی دقیق و کاربردی در این بیماران شناخته نشده است و تشخیص، عموما بالینی و بر اساس رد سایر علل است. هدف از این مطالعه، بررسی نقش تشخیصی پتانسیل برانگیخته بینایی در بیماران مبتلا به میگرن بود.

    روش بررسی: در یک مطالعه آینده نگر مورد-شاهدی، 40 بیمار مبتلا به میگرن در طی سال های 84-1383  در بیمارستان امام خمینی تبریز انتخاب شده و به همراه 40 فرد سالم (به عنوان گروه شاهد) تحت بررسی آزمون پتانسیل برانگیخته بینایی قرار گرفتند. متوسط تاخیر امواج 140n ,100p ,75n و دامنه موج 100p تعیین و بین دو گروه مقایسه گردید. تعداد موارد افزایش یافته امواج مذکور نیز در دو گروه مقایسه گردید.

    یافته ها: متوسط تاخیر موج 140n و تعداد موارد افزایش یافته آن و نیز دامنه موج 100p در بیماران به طور چشمگیری بیشتر از افراد سالم بود (p<0.05). متوسط تاخیر موج 100p به طور چشمگیری در بیماران دچار میگرن کلاسیک بیشتر از افراد سالم بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: با وجود حضور پاره ای تفاوت های چشمگیر در نتایج آزمون پتانسیل برانگیخته بینایی در افراد بیمار و سالم، هیچ یک از این موارد (به استثنای بیماران دچار میگرن کلاسیک) را نمی توان به صورت اختصاصی میگرن در نظر گرفت و مطالعات بیشتری توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها