• سطح آگاهی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در مورد تبخال تناسلی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 652
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بیماری تبخال تناسلی در دنیا و در آسیا رو به افزایش است. تحقیقات نشان داده، داشتن آگاهی در مورد بیماری منجر به تغییر رفتارهای پرخطر جنسی و در نتیجه اجتناب از خطر می گردد. این تحقیق به منظور تعیین سطح آگاهی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در مورد تبخال تناسلی صورت پذیرفت.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی - تحلیلی و مقطعی روی 409 دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پاییز 1383 انجام گرفت. ابزار این تحقیق پرسشنامه بود و داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری spss-13 و آزمون های آماری تی مستقل، کای دو، من ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین و انحراف معیار سطح آگاهی کلی از بیماری 26±26.5 درصد تعیین گردید. همچنین میانگین و انحراف معیار سطح آگاهی از ماهیت بیماری و راه های انتقال بیماری به ترتیب 24.2±23.7 درصد و 36±30.5 درصد به دست آمد. 18.8 درصد از شرکت کنندگان از علائم بیماری آگاهی داشتند و میزان آگاهی دانشجویان در خصوص درمان و چگونگی پیشگیری به ترتیب 16.42 درصد و 46.2 درصد بود. بر اساس تحلیل انجام شده بین سن، وضعیت تاهل و مقطع تحصیلی با سطح آگاهی در حیطه های مختلف بیماری ارتباط معنی دار آماری به دست آمد (p<0.05). سطح آگاهی دانشجویان دانشکده های علوم فنی بیش از دانشکده های علوم انسانی بود

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که اکثریت جامعه مورد مطالعه در زمینه بیماری آگاهی کافی نداشتند و تمایل به داشتن اطلاعات بیشتری از بیماری نشان دادند. پیشنهاد می شود در مراکز آموزشی راجع به بیماری های منتقله از راه تماس جنسی و تبخال تناسلی آموزش داده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها