• گزارش 12 مورد از بیماری لپتوسپیروز در استان گلستان در سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 562
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بیماری لپتوسپیروز یکی از شایعترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در سراسر دنیا محسوب می شود. بیماری گاهاً مهلک بوده و از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با ادرار حیوانات آلوده به لپتوسپیرا بروز می کند. این مطالعه به منظور معرفی موارد بروز لپتوسپیروز در استان گلستان طی سال 1383 انجام شد.

    روش بررسی: طبق هماهنگی های مقرر با مرکز بهداشت استان، 20 بیماری که با تشخیص پزشک معالج و بر اساس علایم بالینی مشکوک به لپتوسپی روز بودند، به مرکز آموزشی-درمانی 5 آذر گرگان در سال 1383 ارجاع داده شدند. بیمارانی که لااقل 4 علامت از علائم بالینی عمومی لپتوسپیروز از قبیل تب، سردرد شدید، قرمزی ملتحمه، درد عضلات و مفاصل، زردی و بی حالی عمومی و نیز سابقه کار در مزرعه، تماس با حیوانات اهلی یا وحشی و تماس با آب های راکد محیطی را داشتند، مبتلا به لپتوسپیروز تلقی می شدند. سپس با رد سایر علل (منفی بودن مارکرهای هپاتیت، کشت خون بیماران، منفی بودن سرولوژی رایت و ویدال و vdrl و اسمیر خون محیطی) از آنان نمونه گیری خون به عمل می آمد و پرسشنامه پر می شد و تست mat در مورد بیماران مشکوک درخواست می شد.

    یافته ها: 12 بیمار عمدتا برنجکار با علایم بالینی منطبق با لپتوسپیروز و با شایعترین شکایات تب، لرز و سردرد که آزمون سرولوژیکی mat برای تمام موارد از نظر لپتوس پیروز مثبت بود، گزارش شد. پرخونی ملتحمه در 75 درصد بیماران و افزایش cpk به بیش از 2 برابر حد طبیعی در 66.4 درصد آنها یافت شد و تمامی بیماران با آمپیسیلین یا آموکسیسیلین بهبود یافتند.

    نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه بایستی لپتوسیپروز به عنوان یک بیماری شغلی برنج کاران مدنظر پزشکان قرار گیرد. تشخیص زودرس آن می تواند از ایجاد عوارض در این گروه از کشاورزان جلوگیری نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها