• شیوع نقایص لوله عصبی و عوامل خطرزای مرتبط با آن در متولدین زایشگاه های شهرستان بیرجند طی سال های 79-1375

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 794
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه و هدف: نقایص واقع در لوله عصبی، یک گروه هتروژن از ناهنجاری هاست که به علت نقص در بسته شدن لوله عصبی در بین هفته های سوم و چهارم دوره رویانی ایجاد می گردد. شایع ترین اشکال این ناهنجاری شامل آنانسفالی، اسپینابیفیدا، آنسفالوسل می باشد. اکثریت نقایص مربوط به لوله عصبی در اثر توارث چند عاملی (ژنتیک و محیط) ایجاد می گردند. شیوع این ناهنجاری براساس نژاد، موقعیت جغرافیایی و عوامل مستعدکننده دیگر در هر ناحیه متفاوت می باشد. به همین منظور مطالعه ای توصیفی-تحلیلی در جهت تعیین شیوع این ناهنجاری و علل احتمالی آن از سال 1375 تا 1379 در سطح زایشگاه های شهرستان بیرجند صورت گرفت .

    مواد و روش ها: از بین 16785 تولد انجام شده در دو زایشگاه موجود در شهر بیرجند، نوزادان مبتلا به نقایص لوله عصبی شناسایی شده و بر اساس کدهای icd-9 سازمان جهانی بهداشت دسته بندی گردیدند. سپس با مادران آنها مصاحبه ای صورت گرفت و پرسشنامه ای برای آنها تکمیل گردید. اطلاعات مربوطه ثبت گردیده و با استفاده از نرم افزار spss آنالیز گردید.

    یافته ها: شیوع این نقایص، در سطح زایشگاههای شهرستان بیرجند 2.97 در هزار تولد بود که نسبت به اکثر مناطق مختلف دنیا بالاتر است. بیشترین انواع این نقایص شامل آنانسفالی (46 درصد) و سپس اسپینابیفیدا (16 درصد) بود. سابقه ازدواج فامیلی، سابقه سقط، سابقه ناهنجاری در بستگان، سابقه داشتن فرزند ناهنجار قبلی در خانواده، سابقه بیماری در طی بارداری و زایمان در فصل زمستان از جمله عوامل خطر موجود در شرح حال این مادران بود. 96 درصد مادران در طی بارداری اسید فولیک مصرف نکرده بودند.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه در مقایسه با مطالعات دیگر مناطق جهان نشان دهندۀ شیوع بالای ntd در این منطقه است و انجام مطالعات تکمیلی برای بررسی علل آن لازم است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها