• مقایسه سطح انسولین و برخی عوامل خطر قلبی – عروقی در بیماران با سندرم تخمدان پلی کیستیک با افراد سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 721
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سندرم تخمدان پلی کیستیک (pcos) از اختلالات شایع آندوکرین در سنین باروری می باشد که برخی از مطالعات نشان دهنده همراهی این بیماری با هایپرلیپیدمی و هایپرتانسیون است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه عوامل خطر قلبی -عروقی در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و افراد سالم انجام گردید.

    روش بررسی: این مطالعه مورد- شاهدی روی 60 زن نازای مبتلا که شواهد بالینی و سونوگرافی سندرم تخمدان پلی کیستیک را داشتند و 60 زن نازای غیرمبتلا به pcos انجام شد. تمامی نمونه ها از نظر ویژگی های فردی شامل سن،bmi ، دور کمر، دور باسن، نوع نازایی و مدت نازایی و فشارخون بررسی شدند و آزمایش های لازم شامل اندازه گیری تری گلیسرید، کلسترول،hdl ، ldl، سطح انسولین، fbs و فشارخون سیتولیک و دیاستولیک انجام گردید. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار آماری spss آنالیز شد.

    یافته ها: سطح تری گلیسرید، کلسترول، bmi, ldl بیماران pcos به طور معنی داری بالاتر از زنان طبیعی بود (p<0.05). و سطح ldl کاهش مشخصی در بیماران مبتلا به pcos داشت (p<0.05). همچنین فشارخون سیستولی و دیاستولی نیز در بیماران بالاتر از افراد گروه کنترل بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: زنان مبتلا به pcos در مقایسه با افراد سالم در خطر بالاتری از بیماری قلبی-عروقی قرار دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها