• تاثیر داروی ترانکسامیک اسید در کاهش خونریزی در عمل جراحی کنارگذر عروق کرونر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 669
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه وهدف: یکی از روش های درمان بیماری قلبی– عروقی که اصلی ترین علت آن آترواسکلروز عروق کرونر است، جراحی کنارگذر عروق کرونر (cabg) است. خونریزی در بعد از جراحی cabg از مهم ترین عوارض این نوع عمل جراحی است. روش های مختلف در جلوگیری و یا کاهش خونریزی عمل cabg پیشنهاد شده است که هدف این مطالعه بررسی اثرات داروی ترانکسامیک اسید (t.a) در کاهش خونریزی متعاقب عمل جراحی cabg است.

    روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی می باشد که در بیمارستان دکتر شریعتی تهران در سال های 82-1380 انجام شده است. 100 بیمار که کاندید عمل جراحی cabg بودند، به صورت تصادفی به دو گروه مورد (50 نفر) و شاهد (50 نفر) انتخاب شدند. درگروه مورد 15 میلی گرم بر کیلوگرم از داروی ترانکسامیک اسید در هنگام جراحی تزریق شد و پس از اتمام پمپ قلبی – ریوی و خنثی کردن اثر درمانی هپارین، دوز دوم دارو ی ترانکسامیک اسید به میزان 5 میلی گرم بر کیلوگرم به بیماران تزریق شد. برای گروه شاهد همین روش استفاده می شد ولی به جای ترانکسامیک اسید از نرمال سالین با همان حجم استفاده گردید. پس از عمل متغیرهایی مثل میزان خونریزی hct, appt, pt و پلاکت بررسی شد. داده ها با استفاده از نرم افزارspss-11  و آزمون آماری تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: از مجموعه 100 بیمار و هر گروه 50 بیمار، پایین ترین سن 28 سال و بالاترین سن 75 سال بوده است که از نظر سنی دو گروه از توزیع نرمال تبعیت می کردند. نسبت سن نیز در دو گروه اختلافی معنی داری نداشت. میزان خونریزی بعد از عمل در گروه مورد 333±45 میلی لیتر و در گروه شاهد 490±81 میلی لیتر بود که اختلاف معنی داری داشت. همچنین در میزان پلاکت hct بعد از عمل بین گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری وجود داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به تحقیق انجام شده استفاده از داروی ترانکسامیک اسید در کنترل خونریزی حین و بعد از عمل جراحی cabg توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها