• گزارش 5 ساله سل گوارشی و شکمی در استان گلستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 891
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سل خارج ریوی 20-15 درصد موارد ابتلا به سل را شامل می شود. سل گوارشی و شکمی شایع ترین شکل بیماری خارج ریوی است که علائم و نشانه های آن اغلب غیراختصاصی است. این مطالعه به منظور بررسی سل گوارشی-شکمی در استان گلستان و مشخصات دموگرافیک افراد مبتلا در یک دوره پنج ساله انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، ابتدا اسامی تمامی افرادی که طی سال های 82-1378 در مراکز سل شهرستان های استان به عنوان مورد جدید سل گزارش شده بودند، استخراج و موارد سل خارج ریوی و سل گوارشی-شکمی جدا شدند. با مراجعه به آدرس های موجود، پرسشنامه طراحی شده در مورد آنها تکمیل شد. سپس با ورود اطلاعات به نرم افزار آماری spss، توزیع فراوانی هر یک از متغیرهای مورد بررسی به دست آمد.

    یافته ها: از 30 بیماری که طی این مدت تحت عنوان سل گوارشی-شکمی تحت درمان قرار گرفته بودند، اکثریت (22 نفر، 73.3 درصد) زن بودند. میانگین سنی این افراد 32.03±13.73 سال بوده و اکثریت زیر 40 سال بودند. شایع ترین شکایت این افراد به ترتیب شامل خستگی، کاهش وزن و بی اشتهایی بود. تشخیص آسیب شناسی در 66.7 درصد افراد موجود بود که در اکثریت موارد پریتونیت سلی گزارش شده بود.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که فراوانی سل خارج ریوی و سل گوارشیشکمی، از سایر مطالعات انجام شده در ایران و جهان بیشتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها