• رابطه مدت زمان مرحله دوم زایمان با نمره آپگار نوزاد در میان زنان نخست زای مراجعه کننده به بیمارستان فاطمه الزهرا (س) ساری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 558
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نظر به تأثیر زایمان طولانی روی نتایج بارداری و به منظور تعیین نقش طولانی شدن مرحله دوم زایمان روی نمره آپگار نوزاد، این تحقیق روی مراجعین زایشگاه بیمارستان فاطمه الزهرا (س) ساری انجام گرفت.

    مواد و روش ها: آزمودنی ها که به روش مورد شاهدی انتخاب شدند، 120 زن نخست زا (40 زن با طول مرحله دوم بیش از 2 ساعت و 80 زن با طول مرحله دوم کمتر از 2 ساعت) بودند. افراد دو گروه از نظر تاریخچه حاملگی، نحوه دریافت مراقبت پره ناتال و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مشابه و نوزادان نارس، سزارینی، دریافت کنندگان مسکن مخدر کمتر از یک ساعت مانده به زایمان و نوزادان مبتلا به ناهنجاری واضح به دلیل اثرشان بر نمره آپگار از مطالعه خارج شدند. برای تجزیه و تحلیل آماری بین متغیرهای کمی پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون z و برای متغیرهای کیفی پژوهش از آزمون کای اسکوئر استفاده گردید.

    یافته ها: نتایج نشان داد بین سن بالاتر از 30 سال مادر با طول مرحله دوم زایمان رابطه معنی داری وجود دارد (p<0.05). برای تقویت زایمان بیش از نیمی از افراد گروه مورد، از داروی اکسی توسین استفاده شده بود که این اختلاف معنی دار بوده است (p<0.05). بین طول مرحله دوم زایمان و نمره آپگار کمتر از 7 دقیقه اول رابطه معکوس وجود داشته است(r=-0.3)  و آزمون z نیز معنی دار بودن این همبستگی را نشان داده است (p<0.05). نمره آپگار 8-7 دقیقه پنجم در گروه مورد بیش از گروه شاهد بوده که این اختلاف معنی دار بوده است (p<0.05).

    نتیجه گیری: مطالعات مختلف رابطه معنی داری را بین طولانی شدن مرحله دوم زایمان و نمره آپگار نوزاد و افزایش میزان لاکتات جنینی در بدو تولد نشان داده اند. طولانی شدن مرحله دوم زایمان می تواند یکی از عوامل خطرساز برای بروز نمره آپگار کمتر از 7 در بدو تولد در نظر گرفته شود اما در نمره آپگار کمتر از 7 دقیقه پنجم، که مبین عوارض نوزادی است نقشی نداشته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها