• مقایسه شاخص های رشدی نوزادان در حاملگی های ناخواسته با حاملگی های خواسته

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 506
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه و هدف: شاخص های رشدی نوزاد ممکن است تحت تاثیر نوع حاملگی قرار گیرد. هدف از این تحقیق مقایسه بین شاخص های رشدی نوزادان (قد، وزن و دورسر) حاصل از حاملگی های ناخواسته با خواسته بود.

    مواد و روش ها: مطالعه از نوع موردی – شاهدی، روی 400 زن باردار و نوزادان آنها در زایشگاه های امام رضا (ع) و مهر شهر بیرجند در سال های 79 تا 81 صورت گرفت. تعداد موردها (مادران با حاملگی ناخواسته) 150 نفر و شاهدها (مادران با حاملگی خواسته) 250 نفر بود. اطلاعات توسط پرسشنامه معتبر و روا بعد از مصاحبه حضوری با مادران و اندازه گیری شاخص های رشدی نوزادان آنها تکمیل گردید. یافته ها به وسیله آزمون های آماری کای اسکوئر و تی با استفاده از نرم افزار آماری spss آنالیز شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین وزنی نوزادان گروه مورد 3151±410.4) گرم) به طور معنی داری از میانگین وزنی نوزادان گروه شاهد 3243±484.8) گرم) کمتر می باشد (p<0.05). به علاوه میانگین وزن گیری مادران گروه مورد 9±3.2) کیلوگرم) نیز از میانگین وزن گیری مادران گروه شاهد 9.7±3.4) کیلوگرم) به طور معنی داری کمتر بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه اهمیت حاملگی برنامه ریزی شده را در افزایش وزن و ارتقاء سلامت مادر و نوزادش را نشان می دهد. لذا آموزش دقیق و مداوم شیوه های مطمئن جلوگیری از بارداری به زنانی که در سنین باروری (45-15 سال) قرار دارند، بایستی به طور جدی تری از طریق صورت گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها