• تاثیر آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک در پیشگیری از عفونت ادراری بعد از پروستاتکتومی از طریق پیشابراه (tur-p) در بیماران مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات (bph)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 910
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: پروستاتکتومی از طریق پیشابراه (tur-p) روش تایید شده در درمان هایپرپلازی خو شخیم پروستات (bph) می باشد. یکی از عوارض مهم tur-p، عفونت های مجرای ادراری است. به کارگیری آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک و مدت زمان استفاده از آن در پیشگیری از عفونتهای ادراری بعد از tur-p، هنوز مورد بحث است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه کارائی سه روش پیشگیری از عفونت در tur-p بود.

    روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی، بیمارانی که از نظر آنا لیز ادراری و کشت ادرار قبل از tur-p استریل بودند، به سه گروه c, b, a دسته بندی شدند. گروه a دوز منفرد سفازولین یک گرم نیم ساعت قبل از tur-p و گروه b علاوه بر آن 4 دوز دیگر سفازولین بعد از tur-p دریافت کرد. با گروه درمانی c نیز مانند گروه b رفتار شد با این تفاوت که تا زمان خروج سوند ادراری، قرص سیپروفلوکساسین 500 میلی گرم به مدت 3 روز به کار رفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری کای دو و anova استفاده شد. سطح معنی داری آزمون 0.05 در نظر گرفته شد.

    یافته ها: میزان بروز کشت ادراری مثبت در سه گروه درمانی c, b, a به ترتیب 35 درصد، 20 درصد و 11.5 درصد بود. اما ارتباط معناداری بین عفونت ادراری و رژیم های درمانی استفاده شده، وجود نداشت.

    نتیجه گیری: در این مطالعه تفاوت معنی داری در پیشگیری از عفونت ادراری پس از tur-p بین سه رژیم درمانی مشاهده نشد. هرچند عفونت ادراری در گروهی که مدت طولانی تری آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند، کمتر از دو گروه دیگر بود. به منظور کاربرد این رژیم پروفیلاکسی انجام مطالعات تکمیلی پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها