• عدم تطابق وزن دوقلوها و خطر زایمان زودرس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 624
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ارتباط بین عدم تطابق رشد وزنی و عوارض حاملگیهای دوقلویی از 30 سال قبل شناخته شده است. مطالعات جدید طیف عدم تطابق رشد برای ایجاد عوارض را بین 40-30 درصد می دانند. هدف از انجام این مطالعه تعیین درصد اختلاف وزن بر اساس عواقب و نتایج پری ناتال و برخی عوامل همراهی از قبیل سن، تعداد زایمان و بیماری سیستمیک مادر بوده است.

    مواد و روش ها: مطالعه به روش توصیفی– تحلیلی در فاصله زمانی سالهای 80-1377روی 435 زوج دوقلوی متولد شده زنده در سن حاملگی 32 هفته و بالاتر در بیمارستان دزیانی گرگان انجام شده است. وزن زمان تولد، زایمان زودرس، سن مادر، تعداد زایمان، روش زایمان، بیماری مادر و جنسیت نوزادان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. عدم تطابق وزن با استفاده از فرمول: (وزن قل بزرگتر/ وزن قل کوچکتر- وزن قل بزرگتر) × 100 محاسبه شده است.

    یافته ها: میانگین و انحراف معیار عدم تطابق وزن برای دوقلوهای مورد مطالعه 8.18±6.79 بوده است. در حالی که 96.4 درصد زایمان های پره ترم در موارد عدم تطابق 20 درصد و بالاتر وجود داشته است. 10.6 درصد مادران مبتلا به بیماری سیستمیک (فشارخون حاملگی و دیابت) بوده اند. میانگین اختلاف وزن دوقل در مادران سالم ترم و پره ترم به ترتیب 9±9.2, 11.1±8.8 با اختلاف معنی دار (p<0.05) بوده است. نحوه و در مادران بیمار به ترتیب زایمان، تعداد زایمان، سن مادر و جنسیت نوزادان در دو گروه ترم و پره ترم اختلاف واضح نداشته است.

    نتیجه گیری: عدم تطابق وزن دوقلویی به وضوح می تواند عامل خطری برای پیدایش زایمان زودرس باشد. این اثر بخصوص در عدم تطابق وزنی بیش از 20 درصد در حاملگی های بالای 32 هفته دیده می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها