• تاثیر عناصر معماری معنوی حکمت هنر اسلامی بر ادراک انسان نمونه موردی، مساجد اولیه و مساجد معاصر استان مازندران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1394/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1394/01/01
    • تعداد بازدید: 1231
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    بناهایی که به دست انسان ساخته می شود، جلوه هایی از نگرش او به جهان هستی است که مبین قوه فکری و ساختار فرهنگی-اجتماعی افراد آن جامعه است. این نگرش های متافیزیکی بدل به عناصر فیزیکی ملموس، قابل دیدن و درگ گشته که در معماری به چنان دریافتی در انسان می انجامد که موجب منقلب شدن احساسات و برانگیخته شدن ادراکات شهودی در انسان می شود که آنرا «برداشت حس از فضای معماری» و یا به زبانی دیگر نیز میتوان گفت «القای احساس بر ادراک انسان» قلمداد می کنیم. حال چه برداشت باشد و یا القاء، عناصر یا الگوواره هایی هستند که در تار و پود یک بنا وجود داشته که استعاره هایی از هویت های حکمت هنر معماری اسلامی می باشند. اینک سوالاتی مطرح می شود که این الگوواره های نمادین و رمزگونه چه هستند و چه کیفیاتی از درک را بر انسان می گذراند؟ و آیا این پارادایم ها بر روی انسان های مختلف، احساسات واحد و مشترکی را سبب می شوند؟ در این مقاله تعداد سه نمونه از مساجد تاریخی استان مازندان و سه مسجدی که در سال های اخیر طراحی و ساخته شده اند از دید پلان و نما مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آنست که عناصر مختلفی در کالبد مساجد وجود داشته که هر کدام در جای خود می تواند اثری مثبت بر ذهن و ادراک بیننده گذاشته و موجبات آرامش و آسایش وی را فراهم کرده و در نتیجه او را به مقام الهی نزدیک تر سازند. همچنین تمامی عناصر موجود در مساجد اصیل، دارای چنان قابلیتی هستند که می توانند در پیوندی مناسب با یکدیگر انسان را از سیر آفاق به سیر انفس برد. درسی که در معماری امروز مساجد ما نیاز به تعمق و تدبر بیشتری است تا همگام با اهداف متعالیه اسلام و با ابزار حکمت هنر اسلامی می توان بدان دست یافت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها