• "باغ های خیال، بررسی و مقایسه نقش نمادین سرو (به عنوان عنصر منظره پرداز) در باغ و نگارگری ایرانی"

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1394/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1394/01/01
    • تعداد بازدید: 1106
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    حضور حیاتی درختان علاوه بر مسایل زیست محیطی در وجود متعددی از زندگی انسان، قابل بررسی است. از جمله این که: گیاهان و بویژه درختان، اجزای اصلی طراحی منظر به حساب می آیند. یکی از وجوه مهم کاربرد درختان در طراحی منظر که شاید کمتر به آن پرداخته شده است، وجه نمادین حضور درختان است؛ نمادین از جهت سابقه ای طولانی حضور در هنر ایران زمین و تاثیری که بر ذهن و خیال انسان بر جای می گذارند. این که چه رابطه ای میان وجه نمادین حضور درختان با ایجاد زمینه های خیال انگیزی در فضا وجود دارد؟ پرسشی است که این پژوهش از طریق بررسی نقش درخت باستانی سرو در نگاره ها و باغ های ایرانی، به عنوان موثق ترین نمونه های خلق فضای خیالی، در پی رسیدن به پاسخ آن است. در واقع هدف اصلی پژوهش، بازنمایی اهمیت خیال، به عنوان بعدی از ابعاد وجودی انسان، در طراحی محیط است که در این زمینه تاکید ویژه ای به تاثیر خیال انگیز درختان شده است. روش تحقیق، پژوهشی تاریخی و تطبیقی است و گردآوری اطلاعات با مراجعه به اسناد کتابخانه ای و بازدید نمونه های موردی، به صورت ارائه جدول مقایسه خصوصیات سرو در باغ و نگارگری ایرانی صورت گرفته است. در نتیجه این بررسی متوجه تاثیر فرم ویژه درخت سرو بر مخاطب فضا از طریق ایجاد طرح وارده های ذهنی معنادار می شویم. به گونه ای که فرم های مختلف سرو، که به طور مشخص به کشیدگی تاج، ارتفاع بدنه، تراکم بافت و تیرگی رنگ آن مربوط می شود، هر یک باعث برداشت مفهومی خاص در ذهن انسان می شود و در نتیجه تکرار این همراهی، نقش سرو باعث تداعی معانی از جمله: جاودانگی، پایداری، بلند بالایی و ... شده است. بنابراین با کاربرد هدفمند درخت سرو در طراحی منظر، می توان از طریق تداعی معانی ویژه، شرایط خیالی و فرواقعی برای مکان ایجاد کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها