• بررسی نمادها و نشانه های نقوش هندسی در معماری اسلامی ایران: (نمونه موردی: مسجد جامع قزوین)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1394/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1394/01/01
    • تعداد بازدید: 5706
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    آفرینش زیبایی در هنر معماری ایران بر اصل تزئین استوار است. در معماری ایرانی قبل و پس از اسلام، عنصر تزئین نقشی اساسی دارد و حضور تزئینات که عمدتاً پرکار و متنوع می باشند از معماری جدایی ناپذیر است. در این تحقیق به بررسی نقوش و تزیینات خاص مسجد شهر قزوین پرداخته خواهد شد. پرسشی که در این تحقیق سعی به پاسخگویی آن داریم این است که نقوش و تزیینات به کار رفته در این نوع بناها دارای مفاهیم خاص و نمادگرایانه هستند یا صرفا عملکرد زیبایی شناسانه دارند. اهمیت پژوهش حاضر به این دلیل است که شناخت هر یک از این نمادها، نسل های آتی را با هنر و فرهنگ پیشینیان خود آشنا خواهد کرد و برخی از این نقوش مورد توجه دیگر جوامع قرار گرفته و استفاده مکرر از آنها موجب انتقال آن هنر به نسل های بعد شده است. مبانی نظری این تحقیق نشان دهنده تاثیر هنرهای رایج در زمان ساخت بناها و همچنین عنصر نمادین و مفهومی دوران گذشته می باشد. تزیینات، بخش جدایی ناپذیر معماری سنتی ایران است. هر چند اندیشه اسلامی با نفی تندیس گرایی، نمود تزیینات را به نقوش هندسی، گلهای اسلیمی و کتیبه های خط محدود نموده است ولی هنرمندان سرزمین های اسلامی با خلاقیت خود اثار متنوع و زیبایی را آفریده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها