• تجلی حکمت متعالیه و فلسفه و عرفان اسلامی بر سازمان فضایی مساجد عصر صفوی (نمونه موردی مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام اصفهان)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1394/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1394/01/01
    • تعداد بازدید: 2853
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مساجد نیز همچون سایر عناصر معماری و هنر ایرانی همگی جلوه ای از اندیشه، عرفان، فلسفه اسلامی، دیدگاه ایرانی درباره هستی و جهان و مکانی برای پیوند میان صورت و معنا بوده اند. هنر ایران ساحت ظاهر عناصر متعالی نهفته در باور اسلامی- ایرانی را شکل داده و صورتی زمینی برای درک آن آفریده است. پس از ظهور اسلام، معماران مسلمان سعی نموده اند تا از اصول و اعتقادات اسلامی در آثار خود بهره گرفته و هنری را ارائه دهند که از امور عبادی و اعتقادی آنها شکل گیرد. موضوع مقاله حاضر در رابطه با "تاثیر حکمت متعالیه و فلسفه و عرفان اسلامی و با اتکاء به نظر اندیشمندان درباره معماری ایران در عصر صفوی "که شهر اصفهان را به عنوان مدینه ای تمثیلی از فلسفه اسلامی- ایرانی قلمداد نموده اند، سعی نموده در این راستا به این شاخص از معماری اسلامی توجه شود. که این شاخص به شکل نظری و با استناد به اسناد، کتابها و متون دینی مورد مطالعه قرار گرفته است، به صورت عملی نیز با توجه به مشاهدات عینی در دو بنای مهم عصر صفوی شهر اصفهان، مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام و ساختار معمارانه این مساجد و همنشینی آنها با اسفار اربعه و چهار عالم عرفانی مورد بررسی قرار گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها