• تاثیر آموزش مبتنی بر مدل "مراحل تغییر" بر ارتقای فعالیت بدنی و افزایش توان فیزیکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 897
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    اهداف: ارتقای فعالیت های جسمانی یکی از موثرترین استراتژی ها برای کاهش خطر بعضی از بیماری های غیرواگیر و مزمن است. روش های متعددی به منظور سنجش عوامل موثر بر فعالیت جسمانی ساخت و اعتباریابی شده است. کاربردی ترین مدل در این خصوص مدل مرحله ای تغییر رفتار (ttm) است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی فعالیت های جسمانی در ارتقای فعالیت بدنی و افزایش توان فیزیکی با استفاده از ttm انجام شد.

    روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی است که در سال 1388 روی کارکنان یکی از مراکز دولتی انجام شد. 60 مرد 20 تا 57 ساله به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. کارکنان به دو گروه تجربی و شاهد (30 نفره) تقسیم شدند و قبل و 3 ماه پس از انجام برنامه آموزشی پرسش نامه ها را تکمیل نمودند. توان فیزیکی کارکنان با استفاده از دوچرخه ارگولاین اندازه گیری و سپس آموزش فعالیت های ورزشی و افزایش توان فیزیکی در گروه تجربی اجرا شد. داده ها با spss 13 تحلیل شد.

    یافته ها: افراد گروه تجربی در مرحله تغییر پس از مداخله از پیشرفت معنی داری برخوردار شدند (p=0.001). میانگین نمره توان فیزیکی افراد در گروه تجربی پس از اتمام دوره آموزشی افزایش معنی دار نشان داد (p=0.016). خودکارآمدی، توازن و تعادل و همچنین فرآیند فعالیت های ورزشی افراد در گروه تحربی پس از آموزش افزایش یافت (p<0.001).

    نتیجه گیری: برنامه آموزشی مبتنی بر ttm در بهبود توان فیزیکی و فعالیت جسمانی کارکنان مراکز دولتی موثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها