• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 942
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه. زیر گونه های (shiga toxin-producing e.coli) stec و بیوتایپ 1 شیگلا دیسانتری باعث ایجاد اسهال، کولیت هموراژیک و ناهنجاری های بدخیم سیستم مجاری ادراری (syndrome hemolytic uremic) hus در انسان می شوند. بسیاری از نشانه های کلینیکی این بیماری در اثر تولید شیگا توکسین (stx/stx1) 1، شیگا توکسین (stx2) 2 و یا مجموعه ای از هر دو نوع توکسن پدید می آید. این تحقیق جهت شناسایی ژن این توکسین ها به وسیله روش ملکولی صورت گرفته است.

    مواد و روش کار: برای شناسایی ژن های stx2, stx/stx1 تکنیکی بر اساس multiplex pcr به همراه ژن مالات دهیدروژناز (mdh) موجود در دو باکتری e.coli و شیگلا طراحی شده است. مجموعه ای از 6 پرایمر استفاده شده است: sri, sfi یک قطعه 199 bp از ژن mdh را تولید می کنند که به عنوان یک کنترل مثبت (internal positive control) برای صحت واکنش عمل می کند، ka2f,ka2r یک قطعه 381 pb از ژن stx2 را تولید و ka1r, ka1f یک قطعه 622pb از ژن stx/stx1 را تولید کنند. جهت تایید محصولات واکنش از فرآیند هضم آنزیمی و تعیین توالی استفاده شد.

    نتایج: محصولات pcr ژن های mdh, stx2, stx/stx1 تنها در e.coli o157:h7 به طور هم زمان مشاهده شد و در بیوتایپ 1 شیگلا دیسانتری تنها قطعه مربوط به mdh, stx, stx1 مشاهده گردید. در ژنوم تخلیص شده از دیگر باکتری های گرم منفی قطعات مربوط به توکسین مشاهده نشد. فرآیند هضم آنزیمی و تعیین توالی صحت قطعات تکثیر شده را مورد تایید قرار داد. حساسیت واکنش pcr برای شناسایی ژن شیگا توکسین 2.1pg/μ1 از ژنوم باکتری و معادل 320 cfu/μ1 بود.

    بحث: واکنش طراحی شده قادر به شناسایی ژن های mdh, stx2, stx/stx1 می باشد. e.coli o157:h7 قادر به تولید هر دو نوع شیگا توکسین و بیوتیپ 1 شیگلا دیسانتری تنها قادر به تولید نوع 1 شیگا توکسین می باشند. با بررسی های انجام شده بر روی قطعات تکثیر شده و مقایسه آن ها با بانک ژنوم مشخص شد که قطعه در نظر گرفته شده برای تکثیر stx2 در تمامی انواع ژن وجود دارد، در نتیجه جهت شناسایی آن ها مناسب می باشد. این روش وسیله ای مناسب جهت تشخصی انواع شیگا توکسین ها می باشد چرا که سریع، اختصاصی، حساس و ارزان می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها