• تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از لیشمانیوز جلدی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 466
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     اهداف. اقدامات پیشگیرانه مانند آموزش و ارتقای سطح آگاهی و مهارت های پیشگیری کننده برای حفاظت فردی در مناطق اندمیک، یکی از مهمترین استراتژی های برنامه کنترل لیشمانیوز جلدی است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آموزش بهداشت براساس مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سالک بود.

    روش ها. در این مطالعه نیمه تجربی میدانی که در سال 1387 انجام شد، از جامعه آماری که دانش آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه ساکن یکی از مناطق استان اصفهان بودند، 450 نفر به شیوه سرشماری انتخاب شدند. سه جلسه آموزشی و پرسش نامه ای بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی طراحی شد. پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و سئوالات مربوط به میزان آگاهی، حساسیت درک شده، تهدید درک شده، منافع و موانع درک شده، راهنمای عمل و اقدام به عمل بود که قبل از انجام آموزش و 2 ماه بعد از آموزش به روش مصاحبه تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss 15 و آزمون t زوجی تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها. آگاهی و کلیه سازه های مدل با جنس، رابطه معنی داری داشتند و میانگین نمره دختران دانش آموز بیشتر از پسران بود. افراد دارای سابقه ابتلا به سالک، نمره بیشتری در کلیه سازه های مدل نسبت به بقیه داشتند، ولی آگاهی آنان با سایر نمونه های مورد مطالعه تفاوت معنی داری نداشت. آگاهی و سازه های مدل در دانش آموزان قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری داشت.

    نتیجه گیری. آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی، می تواند رفتارهای پیشگیری کننده از سالک جلدی در دانش آموزان را ارتقا بخشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها