• بررسی دوز موثر دافع حشرات دی متیل فتالات (ایرانی و خارجی) در مقابل culex pipiens, anopheles stephensi با استفاده از متد استاندارد و مدل اصلاح شده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 593
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: هر چند در طی چند دهه اخیر، دی اتیل متا تولوآمید (deet) به عنوان پرمصرف ترین و موثرترین ماده دافع حشرات مطرح بوده است، اما اثرات زیانبار سمی و آلرژیک آن باعث شده است که ایده جایگزینی مواد دافع دیگر به جای آن قوت گیرد. در این بین ماده دی متیل فتالات (dmp) که در طی سالهای دور به عنوان دافع حشرات مورد مصرف بوده، در سالهای اخیر نیز مجددا مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر در نظر دارد ویژگی فنی dmp ایرانی و خارجی را از لحاظ دوز موثر (ed50, ed95) با استفاده از دو متد استاندارد و اصلاح شده مورد بررسی و مقایسه قرار دهد. مواد و روش کار: در این مطالعه دوز موثر dmp ساخته شده در ایران و dmp خارجی (ساخت شرکت (merck با استفاده از متد استاندارد (astm) و متد اصلاح شده در مقابل دو گونه culex pipiens, anopheles stephensi و با استفاده از داوطلب انسانی مورد بررسی قرار گرفت. در متد استاندارد در هر با تست 4 غلظت از ماده دافع به همراه شاهد به طور هم زمان مورد آزمایش قرار گرفت، در حالی که مدل اصلاح شده در هر بار فقط یک دوز از ماده دافع تست گردید. در نهایت تفاوتهای موجود در بین dmp ایرانی و خارجی و نیز اختلاف موجو در نتایج دو متد فوق با استفاه از آنالیز رگرسیون پروبیت (probit) در نرم افزار sas (statistical analysis system) و آزمونهای آنالیز واریانس و t-test با یکدیگر مقایسه شد. نتایج: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که از لحاظ دوز موثر اختلاف معنی داری بین dmp ایرانی و خارجی وجود ندارد. ولی بین دو متد تست از لحاظ دامنه ed50-ed95 اختلاف وجود دارد. به طوری که در متد اصلاح شده این دامنه گسترده تر شده، فاصله ed50 تا ed95 زیادتر می شود. همچنین در این مطالعه تفاوتهایی نیز بین دو گونه پشه مورد تست از لحاظ دوز موثر و میزان دورکنندگی مشاهده شد.

    بحث: بر طبق این یافته ها، dmp سنتز شده در ایران قابلیت رقابت و پتانسیل جایگزینی بجای dmp خارجی را دارد. همچنین هر دو متد استاندارد و اصلاح شده دارای معایب و محاسنی هستند، ولی با توجه به این یافته ها به نظر می رسد برای تست مواد دافع حشرات، متد استاندارد مناسب تر از متد اصلاح شده باشد؛ علاوه بر این برای تعیین دوز موثر مواد دافع حشرات، پشه anopheles stephensi مناسب تر از culex pipiens می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها