• تاثیر لباس محافظتی آتش نشانی و لباس کار معمولی بر ظرفیت هوازی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 520
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    اهداف. در بسیاری از مشاغل به منظور جلوگیری از آسیب های فیزیکی، شیمیایی و محیطی افراد مجبور به استفاده از لباس های محافظتی هستند. این لباس ها علاوه بر عملکرد محافظتی باید حداقل محدودیت های فیزیولوژیک، روانی و ارگونومیک را بر بدن اعمال کنند. هدف از این مطالعه مقایسه لباس محافظتی آتش نشانی و لباس کار معمولی به هنگام انجام فعالیت بدنی از نظر تاثیر بر ظرفیت هوازی است.

    روش ها. این مطالعه پژوهشی تجربی است که در آن 30 داوطلب مرد سالم بر اساس معیارهای ورودی انتخاب گردیدند. فعالیت بدنی یک بار با پوشش محافظتی آتش نشانی و یک بار با پوشش کار معمولی طبق پروتکل بروس ارزیابی شد. پس از فعالیت بدنی، متغیرهایی چون مدت زمان انجام فعالیت بدنی و مسافت طی شده اندازه گیری شد. ظرفیت هوازی نیز با قرار دادن مدت زمان انجام فعالیت بدنی در فرمول مربوطه پیش بینی شد.

    یافته ها: ظرفیت هوازی در داوطلبان با پوشش محافظتی آتش نشانی ml/kg/min 44.25±6.42 و در پوشش کار معمولی ml/kg/min 57.43±5.34 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار است (p<0.001). این دو نوع لباس از نظر اثر بر متغیرهای مدت زمان انجام فعالیت بدنی، مسافت طی شده و حداکثر میزان اکسیژن مصرفی متفاوت عمل کردند. مقادیر به دست آمده برای لباس کار معمولی بهتر از لباس آتش نشان بود.

    نتیجه گیری: در لباس آتش نشانی فرد زودتر به آستانه خستگی می رسد، زیرا ظرفیت هوازی برای این نوع لباس کمتر از لباس کار معمولی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها