• عوامل استرس زا و متغیرهای مرتبط با آنها در کارکنان نظامی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 616
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    اهداف. استرس از پدیده هایی است که میزان یا شدت آن به تناسب محیط و موقعیت های مختلف متفاوت است، به طوری که میزان استرس در محیط های دارای شرایط کاری دشوار یا آب و هوای نامساعد افزایش پیدا می کند. این مطالعه با هدف بررسی و رتبه بندی عوامل استرس زا و همچنین بررسی میزان همبستگی عوامل استرس زا با متغیرهای جمعیت شناختی گروهی از کارکنان نظامی انجام شد.

    روش ها. این مطالعه توصیفی- همبستگی در گروهی از نیروهای نظامی مستقر در یکی از مناطق ایران انجام شد. 766 نفر از این نیروها به روش خوشه ای مبتنی بر سهم انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته و پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss 11 و آزمون های آماری همبستگی، تحلیل واریانس و شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها. بین متغیرهای محیطی و جمعیت شناختی با استرس رابطه معنی دار وجود داشت. در رتبه بندی عوامل اصلی استرس زا، بالاترین رتبه مربوط به وضعیت درجه حرارت، کمبود پزشکان متخصص و حاذق و درمانگاه های مناسب بود. رابطه شدت استرس با سن و میزان تحصیلات معنی دار نبود، ولی بین سابقه کار و میزان استرس های روانی تفاوت معنی داری مشاهده شد.

    نتیجه گیری. متغیرهای محیطی و جمعیت شناختی بر میزان استرس کارکنان نظامی موثر است. مشکلات منطقه ای یا وابسته به شرایط اقلیمی و جغرافیایی، مهمترین عامل استرس زا در کارکنان نظامی هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها