• مفهوم و عناصر سازنده کیفیت زندگی در مصدومان شیمیایی: مطالعه کیفی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 753
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     اهداف: عوارض تاخیری مسمومیت با گاز خردل چند ماه تا چند سال بعد از مواجهه ایجاد می شود. یکی از مفاهیم بسیار مهم در بیماریهای مزمن، کیفیت زندگی بیماران است. هدف این مطالعه، تبیین مفهوم و عناصر سازنده کیفیت زندگی در مصدومان شیمیایی با گاز خردل بود.

    روش ها: در مطالعه ای توصیفی با رویکرد کیفی، 20 مصدوم شیمیایی مرد و زن (نظامی و غیرنظامی) که در فاز مزمن بیماری بودند با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. مطالعه با مصاحبه های انفرادی نیمه ساختاردار و بحث در گروه متمرکز انجام شد. داده ها با روش تحلیل محتوی آنالیز و مفاهیم کلیدی استخراج شد.

    یافته ها: مشارکت کنندگان تندرستی را مشتمل بر سلامت جسمانی، عقلانی و توانایی در انجام وظایف و انتظارات معمول از هر نفر و بخش دیگر مفهوم تندرستی را داشتن رفاه و آسایش عمومی دانستند. مزمن شدن بیماری در مصدومان شیمیایی و اثرات دیررس بیماری باعث تغییر در تمامی ابعاد سلامتی آنها شده بود؛ به طوری که دچار مشکلات جدی جسمی به خصوص در اندام تنفسی، پوست، چشم و غیره شده بودند.

    نتیجه گیری: کیفیت زندگی مفهومی نسبی و متاثر از ماهیت بیماری (سلامت جسمانی، روانی، عاطفی و اجتماعی)، مفهوم تندرستی (صحت، کارآمدی فردی، رفاه و آسایش) و عوامل سازگاری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها