• تاثیر جریان هوا، باران و گذشت زمان بر بقای پرمترین در یونیفرم های نظامی آغشته

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 813
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    اهداف: عوامل مختلفی می توانند در دوام مولکول های پرمترین روی الیاف آغشته، تاثیرگذار باشند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر عوامل محیطی نظیر جریان هوا، باران و گذشت زمان بر میزان باقیمانده پرمترین در الیاف پارچه های انواع یونیفرم های نظامی بود.

    روش ها: بررسی حاضر مطالعه ای تجربی است. در این مطالعه پارچه های یونیفرم های رایج در نیروهای نظامی و انتظامی ایران با امولسیون غلیظ حشره کش پرمترین 10% به میزان 125 μg/cm2 و به روش غرقابی آغشته شد. سپس تاثیر عوامل محیطی جریان هوا، غوطه ورسازی در آب و نیز گذشت زمان بر باقیماندگی پرمترین لباس های آغشته مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین میزان باقیماندگی پرمترین از روش پیشرفته کروماتوگرافی لایه نازک استفاده شد.

    یافته ها: پس از قرارگیری به مدت 12 هفته مداوم و شبانه روزی در معرض جریان هوا، به طور میانگین و بدون در نظر گرفتن نوع یونیفرم، 89.7±2 μg/cm2 معادل 71.7% میزان پرمترین روی الیاف باقی ماند. پس از 12.5 ساعت غوطه ورسازی یونیفرم های آغشته به پرمترین در آب،  μg/cm2  93.5±2.7معادل 75% میزان پرمترین روی الیاف باقی ماند. نگهداری پارچه های آغشته به مدت 6 ماه به دور از تاثیر عوامل محیطی در تاریکی و شرایط آزمایشگاهی به صورت بسته بندی شده، باعث کاهش معنی داری در میزان پرمترین آن نشد.

    نتیجه گیری: عوامل محیطی نظیر باد و جریان هوا، باران و فعل و انفعالات شیمیایی که به مرور و در اثر گذشت زمان اتفاق می افتد، همگی در دوام و بقای پرمترین موجود در یونیفرم های آغشته، اثر ملایم و کمی دارند و نمی توانند تاثیر زیادی در کاهش کارآیی یونیفرم های آغشته داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم