• ارتباط میزان استرس و شیوع نشانه های اختلالات روان تنی در همسران شاهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 651
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     اهداف. استرس، در تعامل با پتانسیل های زیستی و ژنتیکی، به عنوان عنصر اساسی ایجاد یا تشدید اختلالات روات تنی محسوب می شود. تحقیق حاضر با هدف توصیف میزان استرس و میزان شیوع اختلالات روان تنی و نیز کشف رابطه بین آنها انجام شد.

    روش ها. این مطالعه از نوع پیمایشی است. از میان 2275 نفر از همسران شاهد ساکن در استان مازندران در سال 1386 با استفاده از شیوه نمونه گیری دو مرحله ای (خوشه ای و طبقه بندی متناسب)، 318 نفر از شهرستان های مختلف استان به عنوان نمونه مطالعه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسش نامه همراه با مصاحبه استفاده شد. مقیاس سنجش استرس ویتون، برای اندازه گیری میزان فشار روانی همسران شاهد مورد استفاده قرار گرفت و برای سنجش میزان شیوع اختلالات روان تنی، با گنجاندن 20 مورد از شایع ترین نشانه های اختلالات روان تنی، از پاسخ گویان خواسته شد تا به صورت گزارش شخصی، میزان شیوع این اختلالات در سال های گذشته را مشخص نمایند.

    یافته ها. میزان استرس 41.8% همسران شاهد در سطح "متوسط و بالاتر" بود و همچنین 54.4% آنها، به اختلالات روان تنی در سطح "متوسط و بالاتر" مبتلا بودند. شایع ترین اختلالات روان تنی به ترتیب سردردهای عصبی، درد کتف و کمر، درد مفاصل زانو و آرنج، کم اشتهایی یا بی اشتهایی روانی، آرتروز و زخم معده یا اثنی عشر بود. همچنین، رابطه مستقیم و معنی داری بین میزان استرس و میزان شیوع اختلالات روان تنی در همسران شاهد مشاهده شد.

    نتیجه گیری. ارایه خدمات با کیفیت تر مادی از سوی بنیاد شهید به همسران شاهد و نیز انجام مداخلات روانی- اجتماعی به منظور افزایش عزت نفس و آموزش روش های مقابله با فشارهای روانی ناشی از زندگی روزمره ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها