• تبیین عوامل اجتماعی موثر بر نگرش جانبازان نسبت به مواد مخدر (مطالعه موردی استان مازندران)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 423
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: این مقاله مبتنى بر تحقیقى است که در مورد بررسى عوامل موثر برنگرش جانبازان به مواد مخدر در استان مازندران صورت گرفته است. هدف اصلى این مطالعه تحلیل همبسته هاى اجتماعى مرتبط با نگرش جانبازان به مواد مخدر است. آمارها نشان دهنده این است میزان گرایش اعتیاد به مواد مخدر در استان مازندران افزایش یافته است. از این رو، محقق در پى پاسخگویى به این سئوال بوده است که عوامل اجتماعى موثر برنگرش جانبازان به مواد مخدر استان مازندران چیست؟

    روش اجرا: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی به انجام رسیده است. واحد تحلیل این تحقیق فرد مى باشد و جامعه آماری نیز کلیه جانبازان استان مازندران در سال 1386 است.

    نتایج: از مجموع جمعیت نمونه تحقیق، 55.9 درصد پاسخگویان میزان شناخت شان را نسبت به مواد مخدر کم، 37.7 درصد متوسط و 6.4 درصد زیاد بیان کرده اند. داده های پژوهش نشان می دهند که اکثریت پاسخگویان (58.1 درصد) نگرش رفتاری کمی را نسبت به مواد مخدر اظهار کرده اند، در مقابل 35.5 درصد متوسط و 6.4 درصد زیاد گزارش کرده اند.

    نتیجه گیری: مدل تحلیلی این تحقیق 21 درصد از تغییرات نگرش نسبت به مواد مخدر را در میان جانبازان مورد تحقیق می تواند توضیح دهد و باقیمانده آن را متغیرهای دیگری تبیین می کنند که خارج از حیطه بررسی این تحقیق می باشد. لازم به ذکر است که گرایش جانبازان به مواد مخدر را نمی بایستی از بستر اجتماعی آن در جامعه جدا نمود و درک علل گرایش جانبازان به مواد مخدر مستلزم شناخت عوامل بیرونی جامعه نیز می باشد. پیوستگی به خانواده، باور، عزت نفس و وضعیت اشتغال از مهمترین متغیرهاى پیش بینى کننده گرایش جانبازان به مواد مخدر در استان هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها