• مطالعه منطقه hv1 از mtdna جهت کاربرد در تشخیص هویت از طریق نسل مادری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 503
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بررسی توالی dna میتوکندریایی در منطقه بسیار متغیر نشان می دهد که این منطقه می تواند به عنوان ابزار موثری در تعیین هویت مورد استفاده قرار گیرد. تعداد زیاد کپی ها، مقاومت بیشتر در برابر تخریب، کوتاه بودن طول ژنوم در مقایسه با ژنوم هسته ای و الگوی وراثت مادری باعث گردیده است تا آنالیز mtdna به ویژه در مواردی که به دلیل قدیمی بودن یا تخریب شدید نمونه بیولوژیک امکان بررسی ژنوم هسته ای مقدور نیست، مفید واقع گردد.

    مواد و روش کار: در این مطالعه تجربی به بررسی پلی مورفیسم های موجود در ناحیه بسیار متغیر یک (hv1) از منطقه غیر رمز کننده d-loop در سه نسل متوالی مادری از 10 خانواده غیر وابسته (جمعاً 30 نفر) پرداخته شده است.

    نتایج: در این ناحیه در خانواده های مورد بررسی 32 محل نوکلئوتیدی پلی مورفیک یافت شد. توالی dna و پلی مورفیسم های یافت شده در منطقه موردنظر در سه نسل متوالی از هر خانواده کاملاً یکسان بودند. اما به طور متوسط در میان افراد از خانواده های متفاوت حدود 5.2 نوکلئوتید اختلاف وجود داشت.

    بحث: در بررسی نمونه های بیولوژیک ناشناخته با هدف تشخیص هویت انتظار داریم در این ناحیه میان افراد با منشا یکسان مادری تفاوتی وجود نداشته ولی میان افراد غیر خوشایند حدود 5 نوکلئوتید اختلاف وجود داشته باشد. این روش می تواند به ویژه در تشخیص هویت پیکرهای مطهر شهدای به جا مانده از جنگ تحمیلی مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها