• بررسی میزان آمادگی بیمارستان های شهر تهران در مواجهه با حوادث غیر مترقبه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 553
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: حوادث غیر مترقبه دارای دو ویژگی احتمال وقوع کم و تاثیر زیاد هستند. در این شرایط تعداد زیادی از مجروحان و آسیب دیدگان به منظور بهره گیری از تسهیلات بهداشتی درمانی به سوی بیمارستان ها سرازیر می گردند. واکنش مناسب نسبت به حوادث غیر مترقبه نیازمند آمادگی مناسب است. در هر بیمارستان باید یک برنامه ی آمادگی برای حواث غیر مترقبه وجود داشته باشد. مدیران موسسات بهداشتی درمانی بایستی ضمن شناخت مخاطرات به بالا بردن توان و استانداردها و کاهش مخاطرات ناشی از حوادث غیر مترقبه بپردازند. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی میزان آمادگی بیمارستان های شهر تهران از نظر آسیب پذیری و مقاومت سازه ای، سازماندهی امکانات و تسهیلات، ارتباطات و اطلاعات، مدیریت بحران و آموزش کارکنان برای مقابله با حوادث غیر مترقبه بود.
    مواد و روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی- مشاهده ای انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش شامل روسا و مدیران ارشد بیمارستان های منتخب شهر تهران اعم از مدیران مراکز، مدیران پرستاری، مدیران اداری و مالی و مسوولان کمیته های بحران در بیمارستان ها می شد؛ این افراد در مجموع 21 نفر بودند. بیمارستان ها با توجه به اهداف پژوهش و از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران انتخاب شدند، به این صورت که بیمارستان های بقیه ا... (عج)، نجمیه و جماران از دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، بیماریستان شریعتی و مجتمع درمانی امام از دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان های شهدای تجریش و مدرس از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان های حضرت رسول (ص) و شهدای هفتم تیر از دانشگاه علوم پزشکی ایران انتخاب گردیدند. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه و مشاهده ی مستقیم اسناد و مدارک و تکمیل چک لیست انجام گرفت. آنالیز توصیفی با استفاده از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار بیان شد. آنالیز تحلیلی با استفاده از آزمونهای آماریtukey, anova  hsd انجام شد.
    نتایج: در این پژوهش، بیمارستان های مورد مطالعه با کسب امتیاز 3.30، از نظر آسیب پذیری در حوادث غیر مترقبه در وضعیتی مطلوب قرار داشتند. عملکرد کمیته ی بحران با کسب میانگین امتیاز 2.85، در حد متوسط بود. نتایج ارزیابی سازماندهی کارکنان در شرایط بحرانی، ظرفیت پذیرش بخشهای بحرانی و وضعیت سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی بیمارستان ها به ترتیب با کسب میانگین امتیاز 1.77، 1.81 و 1.83 نامطلوب بود. ارزیابی وضعیت مدیریت بحران و سیستم فرماندهی بحران با میانگین امتیاز 1.88 و سیستم های ثبت حوادث و مرگ و میر با میانگین امتیاز 1.61 نامطلوب ارزیابی گردید. در نهایت، وضعیت آموزش کارکنان و وضعیت تسهیلات و ملزومات بیمارستان در شرایط بحرانی به ترتیب با میانگین امتیاز 2.06 و 2.16 در حد متوسط ارزیابی گردید.
    بحث: ضعف در مدیریت و ارتباطات، مشکلات ساختاری، کمبود امکانات و تسهیلات، سازماندهی نامناسب منابع انسانی و تحصیص نادرست منابع از مهمترین مشکلات بیمارستان ها در مواجهه با حوادث غیر مترقبه هستند. به منظور ارتقای آمادگی بیمارستان ها در حوادث، ضروری است ساختاری منطقی و سامانه هایی مشترک و در عین حال ساده در بیمارستان ها ایجاد شوند. سیستم فرماندهی و مدیریت بیمارستانی در حوادث غیر مترقبه (heics) سیستمی استاندارد است که می تواند در رده های ملی و محلی توسط بیمارستان ها به کار کرفته شود. به کار بردن این سیستم در بیمارستان، با آرایش منظم منابع انسانی و تقسیم دقیق وظایف مدیریتی و ایجاد اصل وحدت فرماندهی موجب بهبود مدیریت حوادث در بیمارستان می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها