• رسم منحنی کالیبراسیون (دوز- پاسخ) با استفاده از اشعه گاما و روش آنالیزمتافاز برای دوزیمتری بیولوژیکی افراد پرتو دیده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 1092
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: دوزیمتری بیولوژیکی یکی از مهم ترین روش ها جهت تخمین دوز تابشی در افراد پرتو دیده است. معمول ترین روش بیودوزیمتری، آنالیز کروموزومی با استفاده از روش آنالیز متافاز می باشد. در این روش پس از تحریک رشد لنفوسیت های خون محیطی در شرایط in vitro، توقف سلول ها در مرحله میتوز و شمارش کروموزوم های دیسانتریک، مقدار دوز تابشی با استفاده از منحنی دوز-پاسخ تخمین زده می شود. از آنجا که منحنی های کالیبراسیون برای هر آزمایشگاهی اختصاصی هستند لذا در این مطالعه منحنی کالیبراسیون (دوز- پاسخ) با روش فوق و با استفاده از پروتکل استاندارد برای آزمایشگاه کشت سلول دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج) رسم شده است.

    مواد و روش ها: نمونه خون کامل که از سه فرد سالم گرفته شده بود با دوزهای مختلف پرتو گاما (4-0.25) گری تابش داده شد. سپس لنفوسیت ها از نمونه خون جدا شده و در محیط کشت کامل rpmi-1640 کشت داده شدند. پس از محصول برداری و رنگ آمیزی، 500 سلول میتوزی در هر دوز تابشی برای هر فرد جهت شمارش دی سانتریک ها مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج: پس از محاسبه میانگین تعداد دی سانتریک ها در سلول در هر دوز تابشی، منحنی دوز- پاسخ رسم شد. در این منحنی فراوانی دی سانتریک ها با افزایش دوز تابشی به صورت خطی درجه دو افزایش یافته است.

    بحث: منحنی دوز- پاسخ بدست آمده در این مطالعه با سایر مطالعات مشابه مطابقت دارد. این منحنی کالیبراسیون برای تخمین دوز دریافتی افرادی که تحت تابش پرتوهای با let پایین چون پرتوهای ایکس و گاما قرار گرفته اند معتبر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها