• بررسی سطح آگاهی پرستاران بیمارستان بقیه ا... (عج) در مورد بیماری ایدز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 663
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: ایدز یک بیماری کشنده است و پرستاران در معرض ابتلای شغلی به این ویروس می باشند. از این رو، آگاهی پرستاران از راه های انتقال، پیشگیری و کنترل ایدز مهم است. این مطالعه به منظور بررسی وضع آگاهی پرستاران در این زمینه انجام شده است.

    مواد و روش کار: این یک مطالعه ی توصیفی- مقطعی در پرستاران بیمارستان بقیه ا... (عج) می باشد. در این مطالعه، یک پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و 33 سوال در مورد بیماری ایدز تهیه گردید. 200 نفر از پرستاران به روش تصادفی ساده انتخاب و یافته ها با استفاده از برنامه ی آماری spss12 آنالیز آماری شدند.

    نتایج: پاسخ دهندگان در این مطالعه 129 نفر زن (%64.5) و 71 نفر (%35.5) مرد بودند و میانگین سنی آنان 31.16±0.5 سال بود. سطح تحصیلات لیسانس بیشترین فراوانی را دارا بود (%69.5) و میانگین مدت اشتغال 6.81±0.4 سال تعیین شد. سطح آگاهی پرستاران در %13.5 موارد عالی، %34.5 خوب، %43 متوسط و در %9 موارد ضعیف بود. کمترین پاسخ درست مربوط به نوع احتیاط (%1.5) و بیشترین پاسخ درست مربوط به انتقال بیماری از طریق دندانپزشکی (%94) بود.

    بحث: نتایج این مطالعه نشان داد که سطح آگاهی پرستاران از راه های انتقال بیماری ایدز مطلوب نیست؛ بنابراین، با توجه به خطر انتقال شغلی ایدز، آموزرش های لازم برای کاهش و جلوگیری از ابتلا به ایدز برای پرستاران توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها