• واکاوی اصول طراحی مسجد، مبتنی بر آراء حکمت اشراقی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1394/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1394/01/01
    • تعداد بازدید: 681
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    شیخ شهاب الدین سهروردی، با الهام گیری از حکمت خسروانی ایران باستان و حکمای یونان، پایه گزار یکی از مهم ترین جریان های فکری تمدن اسلامی، یعنی حکمت اشراق شد. تعریف وی از نور و سلسله مراتب نور در جهان بینی مکتب اشراقی و اثبات عالم مثال به عنوان جهان قائم بدالذات حقایق، عامل موثری در اعتلا و شکوفایی آرای حکمی در ساحت هنر و معماری اسلامی و منبع الهامی برای هنرمند مسلمان بود. نور به عنوان رمز حقیقت در دست هنرمند مسلمان، ابزاری نمادین برای پیوند با ملکوت و تمثیلی از جلوه ی وجود مطلق و به تعبیر شیخ اشراق، نورالانوار است، که موجودات به نسبت قرب به روشنایی آن از وجود بهره مندند. هویت معنوی معماری اسلامی، به عنوان یکی از ملموس ترین و محسوس ترین هنرها، در کالبد مساجد اسلامی، با پیوند به حکمت اشراقی و پیروی از اصول آن تعریف می شود. این مقاله پس از شرحی بر اندیشه های اشراقی سهروردی، با تعریف و تبیین نور در حکمت اسلامی و بررسی جایگاه آن در معماری، به واکاوی اصول طراحی مسجد مبتنی بر آرای حکمت اشراقی می پردازد. از این رو با بررسی اسناد کتابخانه جمع آوری شده، به توصیف و تحلیل داده ها پرداخته و در پی یافتن پاسخ این سوال است که هنرمند مسلمان، چگونه با به کارگیری نور، سعی در ارتقای کیفیت های معنوی و عرفانی این مهم ترین بنای اسلامی داشته است؟ تحلیل یافته های نگارنده، نشان می دهد که معماری مسجد هم سو با اصول، مبانی و جهان بینی حکمت اشراقی، در طراحی فضا، به کارگیری نقوش و تزیینات و کارکرد انعکاسی خود، سعی در تجلی ذات مقدس نورالانوار در کالبد خانه های زمینی خدا دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها