• مطالعه فاکتورهاى اپیدیولوژیک حوادث ناشى از کار در نیروهاى پنجگانه سپاه تهران در سال 1384 ثبت شده در ستاد مرکزى سپاه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 512
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: تعداد زیادى از حوادث معمولا در حین کار به وقوع مى پیوندند. در کشور هاى توسعه یافته حوادث با برنامه ریزى هاى لازم و انجام آموزش هاى صحیح به کارکنان و با استفاده از تجهیزات حفاظت فردى به مقدار زیادى کاهش یافته است. هدف از این مطالعه تعیین فراوانى و بررسى فاکتور هاى اپیدیولوژیک حوادث ناشى از کار در نیروهاى پنجگانه سپاه تهران ارجاء شده به معاونت بازرسى ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب در سال 1384 بوده است.

    روش کار: این مطالعه به صورت یک مطالعه مقطعى در سطح کل یگانهاى نیروهاى پنجگانه سپاه تهران به بررسى کلیه حوادث ناشى از کار که منجر سال 1384 منجر به ثبت در حوزه هاى بازرسى در ستاد مشترک سپاه گردیده است پردازد که بر حسب پرسشنامه استاندارد مطالب حاوى پرونده هاى حوادث به پرسشنامه مربوطه منتقل و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    نتایج: تعدادى پرسشنامه تکمیل شده از حوادث مهم در این مطالعه وارد گردید که نتایج آن نشان مى دهد که سن اغلب حادثه دیده گان (47%) بین 20-18 سال، ساعت 10–6 صبح با (25%) بیشترین فراوانى ساعات کار پر حادثه، ماه اردیبهشت داراى بیشترین فراوانى حادثه (21%) در بین دیگر ماه هاى سال بوده است. ضمن اینکه بیشترین عضو حادثه دیده بریدگى (23%) و قطع عضو (23%) را دارا بوده اند و علت اصلى این حوادث در این بررسى با 29% درگیرى با ماشین و 29% سقوط فرد از ارتفاع بوده است.شایان ذکر است که 51% افراد حادثه دیده در حین فرایند ادارى دچار حادثه شده اند و سربازان با فراوانى 75% بیشترین فراوانى را در بین بقیه اعضاء داشته اند افراد زیر دیپلم با 68% فراوانى و متاهل با 71% فراوانى در ایجاد حوادث نقش داشته اند.

    بحث و نتیجه گیرى: این مطالعه نشان میدهد که حوادث مختلفى در فرایند کارى نیروهاى سپاه رخ میدهد و آنچه مهم است این است که برخى از حوادث ثبت نمى شوند و شبکه سامانه ثبت حوادث براى آنها وجود ندارد لذا پیشنهاد میشود که بر اساس این تحقیق کلیه حوادث طبق روشى علمى و استاندارد ثبت گردند و مرتبا با بر رسى علل وقوع حوادث و با اتخاذ تدابیر فنى و مدیریتى از وقوع مجدد آنها جلوگیرى بعمل آید. تعداد زیادى از حوادث توسط افراد زیر دیپلم ایجاد شده است و همچنین افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد دچار حادثه شده اند که لازم است در خصوص آموزش بیشتر به افراد زیر دیپلم و همچنین برسى علل بالاتر بودن حوادث در پرسنل متاهل نسبت به پرسنل مجرد بررسى بیشترى انجام گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها