• بررسی اثرات درمانی بتامتازون براپیتلیوم قرنیه چشم خرگوشهای آلوده به خردل در مرحله حاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 567
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: سولفورموستارد (hd) یکى از عوامل شیمیایی نظامى است که در سطح گسترده اى مورد استفاده قرار گرفته است. سولفورموستارد منجر به یک واکنش التهابى مخرب در بافتهاى اطاقک قدامى چشم مى گردد. تحقیقات پیشین نشان داده اند که استروئیدها با پروسه هاى التهابى که متعاقب ضایعات چشمى ایجاد مى گردند، مقابله مى نمایند. هدف از مطالعه حاضر بررسى اثر درمانى بتامتازون بر روى صدمات اپیتلیال قرنیه چشم خرگوشها پس از چهارده روز مواجهه نمودن با سولفورموستارد بوده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه که از نوع تجربى مى باشد، از 24 خرگوش استفاده شد. حیوانات بطور تصادفى در 4 گروه کنترل، حلال، خردل و بتامتازون قرار گرفتند. گروه چهارم بتامتازون را ده دقیقه بعد از مواجهه شدن چشم با سولفورموستارد دریافت نمود و روزى 3 مرتبه به مدت 14 روز درمان ادامه یافت. معاینات کلینیکى در روزهاى اول، دوم، پنجم، هفتم و چهاردهم انجام گرفت. روز 14 حیوانات کشته شده و نمونه هاى قرنیه چشم آنها مورد بررسى هیستولوژى و ایمونوهیستوشیمیایى قرارگرفت.

    نتایج: یافته ها نشان داد که سولفورموستارد موجب نقص در اپیتلیوم قرنیه و کاهش معنى دار ضخامت و تعداد لایه هاى اپیتلیوم قرنیه و کاهش تعداد سلولهاى درحال تکثیر در اپیتلیوم قرنیه شد. شدت ضایعات قرنیه در گروه درمان کمتر از گروه خردل بود گرچه از نظر آمارى تفاوت معنى دارى با گروه کنترل داشت.

    بحث: نتایج این مطالعه نشان داد که مى توان قطره بتامتازون را جهت کاهش ضایعات اپیتلیال قرنیه که در اثر سولفورموستارد ایجاد مى شود، پیشنهاد نمود. توصیه مى گردد جهت بدست آوردن دوز مناسب دارو مطالعات بیشترى انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها