• ارتباط نوع آب آشامیدنی و شیوع انگلهای روده ای در نیروهاى نظامى

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 560
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: خطر انتقال انگل های روده ای به انسان در مناطق فاقد آب آشامیدنی بهداشتی سالم یا در هنگام مسافرت به این مناطق افزایش می یابد. مصرف آب آشامیدنى با بسته بندى بهداشتى خطر ابتلا به انگلهاى روده اى را کمتر مى کند. هدف این مطالعه بررسى شیوع عفونت انگل هاى روده اى در ارتباط نوع آب آشامیدنى در نیروهاى نظامى است.

    روش کار: این یک مطالعه مقطعى تصادفى ساده است که در 1002 نفر از نظامیان مامور در شهر بندر عباس و جزایر ایرانى تنب کوچک وبزرگ در جنوب ایران در سال 1386 انجام شد. از هر نفر نمونه مدفوع اخذ و با روش تغلیظ آزمایش شد و از نظر کیست، تخم و لارو انگل هاى روده ای مورد بررسی قرار گرفت. نوع آب مصرفى مشخص و ارتباط آن با آلودگى انگلى در افراد آزمایش شد. یافته هاى این پژوهش در محیط spss 13 و با آزمون t test, chi square آنالیز شد و p<0.05 معنی دار محسوب شد.

    نتایج: در این مطالعه همه افراد مرد بودند و داراى میانگین سن 21.8±2.92 سال بود. آب مصرفی در (52%) 521 نفر آب بسته بندی بود و مابقى از آب تانکر و لوله کشى پادگان استفاده مى کردند. تعداد (29.84%) 299 نفر از نظر انگل روده ای مثبت بودند. در تعداد (2.2%) 22 نفر آنتاموبا هیستولیتیکا، (6.6%) 66 ژیاردیا، (1.7%) 17 آسکاریس و (1.5%) 15 همنولیپوس نانا مثبت بود. ژیاردیا با نوع آب مصرفی ارتباط معنی دار داشت و در افرادى که از آب بسته بندى استفاده مى کردند کمتر بود ولى آسکاریس،آنتا موبا هیستولیتیکا و همنولیپوس نانا با نوع آب مصرفى ارتباط نداشت.

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر مشخص نمود که در مصرف آب بسته بندی فقط شیوع ابتلا به ژیاردیا را کمتر مى کند ولى اثرى بر آلودگى به انگلهاى دیگر ندارد و احتمالا انتقال بقیه انگلهاى روده اى غیر از ژیاردیا از طریق مواد غذایى و سبزیجات نیز امکان دارد، لذا علاوه بر مصرف آب آشامیدنى بهداشتى، غذا، سبزیجات بهداشتى باید آموزش بهداشت فردى نیزدر نیروهاى نظامى مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها