• بررسی فشارهای عصبی گروهی از کارکنان نظامی مستقر در منطقه خلیج فارس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 551
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: فشار عصبی یکی از پدیده هایی است که همزمان با گسترش تکنولوژی و شهر نشینی بر زندگی انسان سایه افکنده است. با توجه به ویژگیها جغرافیایی منطقه خلیج فارس (گرما، رطوبت و ...) و همچنین اهمیت و حساسیت منطقه خلیج فارس و به منظور آگاهی از عوامل استرس زا برای نیروهای نظامی تحقیق حاضر انجام گرفته است.

    مواد و روش کار: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- مقطعی است. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه نیروهای نظامی مستقر در منطقه خلیج فارس بود. نمونه مورد بررسی عبارت بودند از 766 نفر از پرسنل مستقر در منطقه که به روش خوشه ای انتخاب شده، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار تحقیق متشکل از پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه هلمز و راهه بود.

    نتایج: میانگین نمره استرس در نمونه مورد بررسی 204 به دست آمد؛ این در حالی است که سقف نمره قابل قبول (عادی، بهنجار) در مقیاس هلمز و راهه 100 می باشد. همچنین 34 درصد افراد نمونه مورد بررسی نمره های بیش از 250 داشتند و 38 درصد نیز نمره ای بین 100 تا 250 کسب کردند.

    بحث: نمره میانگین نمونه مورد بررسی حداقل دو برابر مجاز نمره استرس می باشد و با توجه به پیش بینی سازندگان پرسشنامه افرادی که نمره آنها بین 100 تا 250 باشد، 50 درصد احتمال ابتلا به یکی از اختلالات روانی- فیزیولوژیک را نیز دارا می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها