• مقایسه شیوع ارگانیسمهای ایجاد کننده عفونت ادراری درجانبازان مبتلا به آسیب نخاع و بیماران دارای سوند ادراری بستری در بیمارستان الزهرای اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 494
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آسیب نخاع به علت ایجاد اختلالات حسی و حرکتی و تغییر در عملکرد سیستم ادراری سبب افزایش بروز عفونت ادراری میگردد. عوامل بیماریزا بر اساس مناطق جغرافیایی مختلف متغییر می باشد. عفونت ادراری شایعترین عفونت بیمارستانی است و بیش از 80% موارد آن ناشی از کاتترهای ادراری می باشد. در این مطالعه باکتریهای ایجاد کننده عفونت ادراری در مبتلایان به آسیب نخاعی و بیماران بستری در بیمارستان مورد بررسی قرار گرفته است .مواد و روشها: در این مطالعه که به صورت توصیفی تحلیلی و رو به آینده طی سالهای 85-1384 انجام شد بیماران به دو گروه b, a تقسیم شدند. در گروه a، 145 جانباز مبتلا به آسیب نخاعی که قادر به تخلیه مثانه به روش طبیعی نبودند و به علت علائم عفونت ادراری به بیمارستان الزهرا اصفهان مراجعه کرده بودند و در گروه 150 b بیمار مرد بستری دارای سونداژ ادراری در بیمارستان بودند که در موقع بستری تب و علائم ادراری نداشتند و بعد از 48 ساعت از بستری دچار علائم عفونت ادراری شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. پس از تکمیل از هر فرد نمونه ادرار بر اساس روش تخلیه مثانه تهیه و بلافاصله جهت انالیز و کشت ارسال شد. بیمارانی که در دو هفته اخیر از آنتی بیوتیک استفاده کرده بودند از مطالعه خارج شدند. جهت ارزیابی پیوری در تشخیص عفونت ادراری بیماران به دو گروه یکی با علایم ادراری با کشت ادراری منفی و گروه دیگر با علایم ادراری با کشت ادراری مثبت تقسیم شدند. بررسی و تحلیل آماری توسط نرم افزار spss (version 13) صورت گرفت. p>0.05 به عنوان اختلاف معنی دار در نظر گرفته شد. نتایج: بیماران مورد مطالعه در گروه a در محدوده سنی 54-34 سال و در گروه b در محدوده سنی 58-40 سال قرار داشتند. در گروه 120a مورد کشت مثبت به دست آمد. طبق نتایج حاصل از کشت نمونه های ادرار بیماران مبتلا به آسیب نخاع 64 مورد (43.8%) اشرشیاکولی، 24 مورد (16.4%) کلبسیلا، 11 مورد (7.5%)، انتروکوک، 10 مورد (6.8%)، سودوموناس ائروژینوزا، 1 مورد (0.7%) پروتئوس، 3 مورد (2.1%)، سراشیا، 5 مورد (3.4%) استافیلوکوک اورئوس و 2 مورد (1.4%) استافیلوکوک اپیدرمیدیس جدا شد. بیشترین میزان موارد کشت مثبت در بیمارانی مشاهده گردید که از کاتتر دائم (indwelling catheter) استفاده می کردند (p<0.05). بین پیوری با وجود عفونت ادراری ارتباط معنی دار موجود بود (p<0.05). نتایج حاصل از کشت نمونه های ادرار بیماران بستری به صورت زیر بود: 85 مورد (56.7%) اشرشیاکولی، 24 مورد (16%)کلبسیلا، 15 مورد (10%) انتروکوک، 12 مورد (8%) سودومونا، 5 مورد (3.3%) استافیلوکوک کواگولاز منفی و 9 مورد (6%) استافیلوکوک اورئوس، سراشیا و پروتئوس.

    بحث: طبق نتایج بدست آمده شایعترین ارگانیسمهای عامل عفونت ادرار در دو گروه مشابه و به ترتیب، اشرشیاکولی، کلبسیلا، انتروکوک و سودومونا می باشد. این تشابه میتواند ما را به برخورد مشابه بین دو گروه رهنمون کند. از طرفی شاید کلونیزاسیون ارگانیسمهای بیمارستانی در مبتلایان به آسیب نخاع به علت بستریهای مکرر و انجام کاتتریزاسیون در بیمارستان رخ دهد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها