• نقش و کارکرد عملیات روانی در جنگ 2003 با تاکید بر متقاعد سازی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 977
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    اهداف. پیروزی در جنگ مستلزم حمایت افکار عمومی است. هدف از انجام این پژوهش مشخص نمودن تاثیر عملیات روانی در مجاب سازی شهروندان ایالات متحده، دولت های منطقه، جهان و سازمان های بین المللی برای حمایت از جنگ و در نهایت منزوی کردن صدام و تخریب روحیه ارتش عراق است.

    روش ها. در این پژوهش از دو روش "تحلیل محتوا" و "تحلیل روند" بهره گرفته شده است. سپس با استافده از نمونه گیری هدف دار، پیام ها بر اساس توالی زمان از 11 سپتامبر 2001 تا 20 مارس 2003 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها. تاثیر عملیات روانی در متقاعد سازی افکار ملت آمریکا از سیر صعودی برخوردار بود؛ به گونه ای که از 31% در سال 2001 به 75% در آستانه جنگ افزایش یافت. به دلیل القای ترس از صدام با اتهامات مختلف، وحدت کشورهای عربی از بین رفت و برخی از آنها و نیز برخی از کشورهای اروپایی به همکاری و همراهی با آمریکا مجاب شدند. سردرگمی حاصل از عملیات روانی، به دولت های فرانسه و روسیه اجازه دخالت و ممانعت از جنگ را نداد. شورای امنیت، قطع نامه 1441 را علیه عراق تصویب نمود که به گونه ای مجوز آغاز تهاجم بود. صدام در آستانه جنگ به طور کامل منزوی و روحیه ارتش عراق تخریب شد.

    نتیجه گیری: عملیات روانی، به ویژه در حوزه متقاعدسازی- تاثیر بسیار ژرفی دارد. به کارگیری واژگان مناسب در روند متقاعدسازی، برگرفته از دو مسیر عمده "مرکزی" و "پیرامونی" است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها