• ارزیابى و مدیریت ریسک یک اورژانس صحرائى نظامى با استفاده از متد fmea

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 606
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: fmea ابزارى نظام یافته و یک روش پیشگیرانه کاملا ذهنى بر پایه کار تیمى است که در تعریف، شناسائى، ارزیابى،پیشگیرى، حذف یا کنترل حالات،علل و اثرات خطاهاى بالقوه در یک سیستم، فرآیند، طرح یا خدمت (پیش از آنکه محصول یا خدمت نهائى به دست مشترى آن برسد). بکار گرفته مى شود و لازمه آن پیشگوئى خطاها و چگونگى جلوگیرى از آنهاست. این پیشگوئى توسط متخصصین امر که دانش و تجربه کافى درباره طرح فرآیند یا خدمت هستند صورت مى پذیرد. به همین دلیل، انتخاب تیم و برنامه ریزى fmea در اجراى کامل آن بسیار حائز اهمیت مى باشد. انجام روش fmea مستلزم یک سرى گامها و رعایت یکسرى قواعد است که در این تحقیق که تحت عنوان "ارزیابى و مدیریت ریسک اورژانس صحرائى با استفاده از متد fmea" مى باشد بکار گرفته شده اند. هدف این تحقیق معرفى و ترویجfmea  بعنوان یک ابزار مناسب، و آشنا نمودن و کمک گیرى مسئولین و پرسنل بهدارى از آن در بررسى خطاهاى احتمالى سیستمى که در آن کار مى کنند مى باشد.

    روش کار: مطالعه حاضر مطالعه اى توصیفى تحلیلى (کیفى) و مقطعى در مورد یک اورژانس صحرائى مورد استفاده در یکى از نیروهاى سپاه مى باشد. ابتدا یک اورژانس صحرائى مشخص مد نظر گرفته شد و از آن اورژانس توسط تیم کارشناسى بازدید بعمل آمد. وضعیت موجود و نقاط ضعف و قوت اورژانس بر اساس ماموریتى که بعهده داشت یادداشت گردید. در جلسات کارگروهى ابتدا حوزه و محورهاى کار اورژانس بر اساس ماموریت ابلاغى آن مشخص گردید که شامل محورهاى امداد و انتقال، درمان و دارو، بهداشت، و پشتیبانى بود. سپس به وظائف هر محور و خطاهائى که در هر وظیفه ممکن بود ایجاد گردد پرداخته شد. در گامهاى بعدى به بررسى و رسم علل ایجاد کننده خطاها و اثرات مترتب از این خطاها بر مشترى، دادن نمره وخامت اثر خطا، دادن نمره میزان رخداد هر خطا، مشخص نمودن کنترلهاى جارى و برنامه ریزى شده جهت شناسائى یا حذف حالت خطاها و دادن نمره احتمال کشف هر حالت خطا گردید. سپس با توجه به اطلاعات و نمرات داده شده به محاسبه میزان نمره rpn (نمره احتمال ریسک) هر حالت خطا پرداخته شد. نمرات احتمال ریسک بدست آمده (rpn) مرتب شدند و به شناسائى و اولویت بندى خطاهاى مهم پرداخته شد. و از بین خطاهاى مهم و کلیدى به ارائه اقدامات پیشنهادى براى پیشگیرى از آنها پرداخته گردید و در نهایت راه کارهاى اجرائى متناسب با هر حالت خطا پیشنهاد شدند.

    نتایج: مشکلات عمده و اساسى محور امداد و انتقال بر اساس نمره (192-567) rpn به امور مهارتى، و در محور درمان و دارو بر اساس نمره (192-576) rpn به امور مهارتى و خطاهاى انسانى، و در محور بهداشت بر اساس نمره (175-630) rpn به ضعف در بررسیها، نظارتها، و پیگیرى امور، و در محور پشتیبانى بر اساس نمره (192-567) rpn به کمبود و نامناسب بودن وضعیت نیروى انسانى، و فضا و تاسیسات لازم برمى گشت. برخى خطاها با اینکه نمره rpn بالائى نداشتند ولى در منحنى رخداد و وخامت اثر خطا داراى اهمیت و اولویت بالائى مى شدند و بالعکس برخى خطاها با نمره rpn بالا درمنحنى مذکور داراى اولویت رسیدگى پائینى مى شدند که براى آنها راهکارهاى عملى ارائه شده است.

    جمع بندى: در محور امداد و انتقال در کنار تامین نیازهاى جانبى امداد و انتقال به مطلب ارتقاء مهارت در نیروهاى کارى توجه ویژه مبذول گردد. در محور درمان و دارو در کنار تامین نیازهاى جانبى درمان و دارو به مطلب کاهش خطاهاى انسانى و ارتقاء مهارت در نیروهاى کارى توجه ویژه مبذول گردد. در محور بهداشت ضمن رفع مشگل نیروى انسانى مناسب در این محور به بررسیها، نظارتها، و پیگیرى امورتوجه ویژه میذول گردد. در محور پشتیبانى ضمن رفع مشگل نیروى انسانى مناسب (در ابعاد تامین، آموزش علمى و عملى، و انگیزشى) در این محور، به بهبود فضا و تاسیسات درمانى و ایمنى آن توجه ویژه مبذول گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها