• مقایسه تشخیص های بالینی بیماران بستری و سرپایی مبتلا به ptsd با آزمون های روان شناختی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 768
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه و هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان هماهنگی تشخیصی مصاحبه های روانپزشکی با پرسشنامه شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا mmpi و مصاحبه ptsd است. بررسی شاخص های روایی و بالینی mmpi و شدت ptsd دیگر اهداف پژوهش حاضر می باشد.

    روش کار: این پژوهش به روش نمونه گیری در دسترس بر روی 20 نفر از جانبازان مبتلا به ptsd سرپایی و 20 نفر بستری صورت گرفته است. در ابتدا با ایشان مصاحبه روانپزشکی شده و سپس پرسشنامه mmpi و مصاحبه ptsd به همراه جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی اخذ گردید و پس از آن گروه ها با هم مقایسه گردید.

    نتایج: در این پژوهش نشانگان اصلی اختلال استرس پس از ضربه شامل: شاخص های رویای مربوط به ضربه، گوش به زنگ بودن و واکنش از جا پریدن و کاهش شدید علاقه و اشکال در به خواب رفتن بوده و در نمونه بستری بیشترین نمره را کسب کردند. شاخص های تحریک پذیری، محدود شدن طیف عواطف، فلاش بک، اشکال در تمرکز و واکنش های فیزیولوژیک نمرات بالایی را در نمونه سرپایی به دست آوردند. در ضمن در مورد مقیاس های روایی و بالینی mmpi به جز مقیاس های k-hs-ma در دو گروه بستری و سرپایی تفاوت معنی داری در سایر مقیاس ها مشاهده نشد.

    بحث: بر اساس یافته های این تحقیق، هماهنگی بین مصاحبه های بالینی با پرسشنامه mmpi و مصاحبه ptsd وجود دارد. در حالی که در بیشتر مقیاس های mmpi بین دو گروه بستری و سرپایی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم