• بررسی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد یک جمعیت نظامی نسبت به الگوی صحیح مصرف غذا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 616
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: در دهه های اخیر عوامل ناتوانی و مرگ زودرس از بیماریهای عفونی و واگیردار به بیماریهای مزمن و تحلیل رونده تغییر یافته است. در این میان ارتباط بین الگوهای غذایی نادرست و بیماریهای مزمن از جمله بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان و دیابت شناخته شده است. این مطالعه با هدف تعیین سطح آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان رسمی یک جمعیت نظامی نسبت به الگوی صحیح مصرف غذا انجام گرفته است.

    مواد و روش ها: این مطالعه به روش مقطعی روی 430 نفر یک جمعیت نظامی با محدوده ی سنی 65-19 سال، که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. جهت ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد افراد از پرسشنامه ای که به صورت محقق ساخته و روایی آن با استفاده از نظرات 6 نفر از متخصصین مربوط انجام شده بود استفاده گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق سطح آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای بر اساس نمرات تعیین شده به سه طبقه: خوب، متوسط و ضعیف تقسیم بندی شده است.

    نتایج: میانگین (انحراف معیار) امتیاز آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای کارکنان به ترتیب 63.1 (17.1)، 73.1 (7.5) و 38.3 (11.5) بود. به طوری که 23.5 درصد از کارکنان دارای آگاهی در سطح ضعیف، 63 درصد دارای آگاهی در سطح متوسط و 13.5 درصد دارای آگاهی در سطح خوب بودند و این میزان در مورد نگرش به ترتیب 1.6 و 37.9 و 60.5 درصد و در مورد عملکرد به ترتیب 90.5، 9.3 و 02 درصد ارزیابی گردید. بین اگاهی با نگرش همبستگی قوی (r=0.71) ولی بین آگاهی با عملکرد کارکنان همبستگی ضعیفی وجود داشت (r=0.303). همچنین افراد با سطح سواد غیر دانشگاهی آگاهی ضعیف تری نسبت به افراد با تحصیلات دانشگاهی داشتند (p<0.009). آگاهی و نگرش کارکنان نیروی هوایی بیشتر از کارکنان سایر نیروها بود (p<0.001).

    بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که علی رغم قابل قبول بودن سطح آگاهی و بالا بودن نگرش کارکنان، عملکرد این جمعیت نظامی نسبت به الگوی صحیح مصرف غذا در حد قابل قبول نمی باشد بنابراین استفاده از روش های مختلف آموزشی و در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر الگوی صحیح مصرف غذا ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها